Aлександaр Милосављевић: Позоришне актуелности

У емисији ПОЗОРИШНЕ АКТУЕЛНОСТИ можете слушати осврт Александра Милосављевића на комад Бертолта Брехта „Кавкаски круг кредом”, који је у Народном позоришту у Сарајеву режирао Паоло Мађели.

У складу са својим теоријским начелима, Бертолт Брехт је Кавкаски круг кредом структурирао као епску причу у причи, односно као представу која ће бити одиграна у оквиру представе која започиње прологом. Актери пролога су становници два грузијска села који у постреволуционарним данима, дакле после Октобра 1917. године, воде расправу око тога којем селу ће припасти ливада. И једни и други имају своје разлоге и аргументе, и једни и други очекују да правда буде на њиховој страни. Тада ће случајни пресудитељ у овом спору да уприличи представу како би показао на који начин у бурним временима функционише борба за истину и правду. Тако почиње ова драмска прича у причи, а ово ће бити и основа за успостављање првог нивоа дистанцирања у односу на театарску публику. У један мах Брехт позиционира реалне гледаоце представе као саучеснике сценског збивања, који ће сељане у спору истовремено инаугурисати и у извођаче импровизованог сеоског игроказа и у публику представе у представи, обавештава нас Александар Милосављевић.

Евидентно је да тема Кавкаског круга кредом чини ову причу данас и те како актуелном, али се редитељ Паоло Мађели не води помодношћу, нити спроводи насилно осавремењивање, него доследно сценски чита Брехта као антиратног, ангажованог писца који својим комадима указује на разлоге због којих смо далеко од бољег света. На Брехтовом трагу, редитељ не избегава плакатске сцене и пароле; поштујући писца он не заодева нарацију редитељским надградњама, нити Жељка Удовичић Плештина, Мађелијева драматуршкиња, дописује Брехта. И сценографија Мирне Лер је једноставна и својом свесном једнодимензионалношћу сугерише свакодневни живот као вечито бојно поље на којем сви остављамо своје трагове - такође једноставне. Једино што нас асоцијативно везује за нашу повест су детaљи на костимима које је креирала Лејла Хоџић, на пример, звезда петокрака на солдатској шапки или униформа Југословенске народне армије, коментарише Милосављевић.

Читала Душица Мијатовић.
Уредница емисије Тања Мијовић.

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво