Александaр Милосављевић: Позоришне актуелности

У емисији ПОЗОРИШНЕ АКТУЕЛНОСТИ можете слушати осврт Александра Милосављевића на представе „Welcome”, редитеља Нермина Хамзагића, и „Бордел Балкан” и „Лептир” које је режирао Андраш Урбан, а изведене су на 58. фестивалу Малих и експерименталних сцена (МЕСС), који је опдржан средином октобра у Сарајеву.

Представа Welcome, коју је у босанскохерцеговачкој трупи „Контакт" режирао Нермин Хамзагић, у фино успостављеном контексту указује на везе између актуелне мигрантске кризе, с једне, и својевремене опсаде Сарајева, града из којег је пут белог света пошло много људи такође бежећи од ратног безнађа, с друге стране. Представа је базирана на примени документаристичког поступка и дубоко зарања у најинтимније сфере свакодневице избеглица, откривајући њихову рањивост и жудњу за било каквом сигурношћу. Међутим, у овој мултимедијалној представи нема ничег патетичног, премда она све време лавира на самој ивици патоса, а чињеница да је њена сцена олимпијски базен, није израз екстравагантности, јер је све што се у базену и око њега догађа у сваком тренутку и драматуршки, и редитељски и глумачки оправдано, оцењује Александар Милосављевић.

Две представе Андраша Урбана – Лептир (према тексту Александра Радуновића и у продукцији Краљевског позоришта „Зетски дом" са Цетиња) и Бордел Балкан (према тексту Јетона Назираја и у продукцији приштинског Театра „Kombëtar") – поклапају се са репертораском концепцијом овогодишњег БИТЕФ-а, указујући на обездуховљеност света који је остао без људи. У обе представе Урбан спроводи прецизну уметничку анализу вероватно најболније тачке у којој се сламају сви покушаји увођења цивилизованих норми на просторима Балкана, а она је одређена злоупотребом мита и перверзним уживањем у потхрањивању митске свести.

„У црногорској представи редитељ раслојава тамошњу актуелну друштвену стварност и, на трагу Радуновићеве драме, показује сву трулеж и лицемерје на којима почива црногорска породица, разуме се као темељ друштва, док је приштинској публици понудио себи својствену жестоко заоштрену слику наличја косовске свакодневице. За нас из Србије свакако је занимљиво што је та слика сагледана из албанског угла, но још је интересантније то што се ова слика заправо нимало не разликује од овдашње. И једна и друга почивају на манипулацијама, лажним митовима и пласирању фалсификованих информација, одржавању високих тензија. Но, понајпре им је заједничко то што већ поменута Урбанова редитељска поетика, заснована на ефектном комбиновању сценско-музичких поступака који на позорници граде усијану атмосферу, наново доказује да је у савременом театру, када га праве врхунски мајстори, могуће рушити правила", коментарише Милосављевић.

Уредница емисије Тања Мијовић.

Коментари

Prodajem
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
C.T. Toraksa
Поштујте правила пре давања крви на анализу
Adaptacija
„Буђење пацова“ – ново рухо филмског класика Живојина Павловића
slobodan izbor ishrane
Главни град Финске избацује месо како би заштитили климу, осим у ретким изузецима
Prijava za kviz Slagalica
Пријавите се