Век хармонике – Албум „Дах” Милоша Катанића (2. део)

У недељу 14. октобра, слушаћете другу емисију посвећену дебитантском албуму „Дах” Милоша Катанића, који је у септембру ове године објавила кућа Композерс Конкорданс.

Милош Катанић рођен је у Крагујевцу 1991. године. Мастер академске студије завршио је на Универзитету Антон Брукнер у Линцу, а тренутно је на специјалистичким студијама на Универзитету музичких и извођачких уметности у Грацу, у класи професора Јанеа Ретијеа. Од самог почетка бављења музиком, таленат овог младог акордеонисте је дошао до изражаја, што му је на такмичењима доносило највише награде, међу којима су и прва места на престижним такмичењима у Кастелфидарду и Аустрији. Милош Катанић је сарађивао на многим пројектима, као солиста или са камерним ансамблима, а издваја се концертна активност са Кокоро дуом. Осим тога, радио је и са најпризнатијим уметницима на хармоници, међу којима су Јуриј Шишкин, Мика Веиринен, Елзбет Мозер и други. Последњих десет година активан је на концертним подијумима у Србији, Аустрији, Хрватској, Чешкој, Италији, Немачкој, Португалу и Украјини. Милош Катанић добитник је стипендије „Едит Ребан" за 2016. годину коју додељује Универзитет Антон Брукнер.

У последње време, у фокусу овог младог уметника је савремена музика на хармоници те сарађује са великим бројем композитора који пишу дела намењена њему. Као резлутат таквог приступа, настао је албум Дах, са једанаест нових композиција за хармонику, написаних у жанру савремене и минималистичке музике.

На почетку емисије чућете остварење Ананке бразилског композитора Тауана Гонзалеса Спосита. Аутор је био инспирисан романом Работници на мору Виктора Игоа, и његовим идејама о неминовностима догми и закона и идејама о природи човека. У првом ставу Спосито користи специфични композициони стил Арва Перта, назван тинтинабули. Други део, о нужности закона, музички је изграђен на материјалу произашлом из серије, али не додекафонске већ Споситовим поступком коришћеним у ранијим његовим делима. Трећи, завршни одсек, спој је претходна два - тинтинабули је нешто слободније коришћен, а ритмички остинато је заснован на секвенцама и фрагментима из претходних одсека. Композицију Ананке аутор је посветио хармоникашу Милошу Катанићу. Његова изражајна и надахнута интерпретација на овом албуму изузетна је у својој прецизности али и широком спектру разноврсних боја, као и богатим драматуршким контрастима.

Следеће је остварење Ветар 1А за хармонику и виолончело, колумбијског композитора и пијанисте Антонија Корее. Његове композиције критика је описала као јединствене, спонтане 'цртеже' повезане са америчком експерименталном музичком традицијом. Главни композициони принцип остварења Ветар 1А је кретање оба инструмента у ритмичком унисону. Док хармоника понавља исту хармонску секвенцу, деоница виолончела има серију мелодијских могућности које могу да се изводе било којим редоследом.

Са дебитантског албума Дах Милоша Катанића, чућете још и остварења за соло хармонику - Miami City Slink Роберта Морана и Шетња Волфганга Мајера, као и остварење под називом Breather Box холандског композитора и музиколога Антонија Фиумаре. 'Респираторна активност', по речима аутора, централни је део ове композиције, у којој се музичар 'креће' кроз лествице као авион кроз временске зоне или тркач кроз град - узимајући и испуштајући дах, док се пејзаж полако мења.

Уредница емисије Марија Вуковић

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво