Век хармонике – Албум „Дах” Милоша Катанића (1. део)

Две емисије (7. и 14. октобра) посветићемо дебитантском албуму „Дах” Милоша Катанића, који је у септембру ове године објавила кућа Композерс Конкорданс.

Милош Катанић је рођен у Крагујевцу 1991. године. Мастер академске студије завршио је на универзитету „Антон Брукнер" у Линцу, а тренутно је на специјалистичким студијама на Универзитету музичких и извођачких уметности у Грацу, у класи професора Јанеа Ретијеа.

Од самог почетка бављења музиком, таленат овог младог акордеонисте је дошао до изражаја, што му је на такмичењима доносило највише награде, међу којима су и прва места на престижним такмичењима у Кастелфидарду и Аустрији. Милош Катанић је сарађивао на многим пројектима, као солиста или са камерним ансамблима, а издваја се концертна активност са Кокоро дуом. Осим тога, радио је и са најпризнатијим уметницима на хармоници, међу којима су Јуриј Шишкин, Мика Веиринен, Елзбет Мозер и други.

Последњих десет година активан је на концертним подијумима у Србији, Аустрији, Хрватској, Чешкој, Италији, Немачкој, Португалу и Украјини. Милош Катанић добитник је стипендије „Едит Ребан" за 2016. годину коју додељује универзитет „Антон Брукнер".

У последње време, у фокусу овог младог уметника је савремена музика на хармоници те сарађује са великим бројем композитора који пишу дела намењена њему. Као резлутат таквог приступа, настао је албум Дах, са једанаест нових композиција за хармонику, написаних у жанру савремене и минималистичке музике.

У првој емисији слушаћете остварења за соло хармонику под називом Рибља вечерња песма Роберта Морана и Време је лице на води, које је 2018. године компоновао бразилски аутор Велингтон Елеутерио Алвес. Следи остварење Ивана Божичевића: Мунпајпер (Moonpiper) - гајдашки плес за оргуље. Ово дело из 2015. године настало је по поруџбини Америчког удружења оргуљаша. Аутор је био инспирисан Сторачеовом музиком, као и српском гајдашком традицијом, нарочито оном која обилује неправилним ритмовима. Према речима Божичевића, „текстура композиције ослања се на традицију романтичарске токате са перпетуум мобиле шеснаестинским покретом, док обликовањем форме доминира редукционистичко-минималистичка процедура."

Потом ћете чути композицију Ревидирани остатак америчког композитора и гитаристе Џина Прицкера.

На позив Катанића да напише комад за хармонику и гудаче, Пицкер је одлучио да преради никад изведену композицију Остатак, првобитно написану за виолину, виолончело, клавир и удараљке. У овој двоставачној композицији, први став у којем доминирају ритам и мелодија, контрастира другом ставу, чежњиве атмосфере, израженог кластерског звука.

На крају ћете чути Модеран љубавни валцер Филипа Гласа и Роберта Морана. Скуп инструменталних варијација Моран је започео да пише још 1978. на основу Гласове клавирске варијације, а ова коју емитујемо вечерас написана је 2017. године. Коаутор је задржао Гласов приступ третману музичких параметара - хармоније и темпа, а музички ток је у складу са минималистичким процесом и мелодијским формулама које карактеришу Гласово стваралаштво.

Уредница емисије Марија Вуковић

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво