Стереорама – Џез панорама

Како више волите: Сара Вон и други

Сара Лоис Сеси Вон, рођена је 1924. године у Њуарку, а преминула 1990. године у Лос Анђелесу. Надимак Божанска Сара завредела је својим до данас непоновљивим гласом. Она је једна од ретких певачица која није потекла из музичке породице. Њена надареност за музику откривена је рано, па је већ у десетој години свирала клавир, у дванаестој оргуље, а била је и члан црквеног хора. Певачку каријеру је започела победом у Аполо тетару на конкурсу аматера певача 1942. године, после чега су јој врата у џезу била широм отворена. Чувши је, Били Екстајн (у оно време певач у оркестру Ерла Хајнса) замолио је Хајнса да је узме као другог пијанисту и певача, да би је потом Екстајн ангажовао као певачицу у свом оркестру који је оформио годину дана касније. Наступајући са Екстајновим оркестром Сара Вон се среће са модернијим схватањима у музици које су заступали Чарли Паркер и Дизи Гилеспи. Као слободни уметник писала је песме, свирала клавир, певала по клубовима, наступила у Карнеги Холу 1946. године. Са Мајлсом Дејвисом снимала је 1950, а нешто касније са Клифордом Брауном, Кенонболом Едерлијем, Хербијем Меном и неким члановима оркестра Каунта Бејсија. Њена звезда је у успону, наступа на џез фестивалима (у Антибу 1963, на Монтрејском, итд), прате је Оскар Питерсон, Џо Пес, Зут Симс, Френк Фостер и многи други музичари. Често је наступала у поставкама трија: клавир-бас-бубњеви. Певала је у Белој кући 1965, снимала албуме и наступала на телевизији. У нашој земљи је гостовала 12. новембра 1969. године, на концерту у Дому омладине у Београду. Концерт је, нажалост, одржан на ивици скандала, јер је озвучење било толико лоше, да је Сара Вон хтела да одустане од наступа, али је на захтев публике пристала да пева без озвучења.

Сара Вон располаже одличном техником певања, а захваљујући широком регистру, савршеној контроли гласа и лепоти тембра, без обзира да ли пева грлено или са назалним вибратом. Она лепо звучи и када пева баладе, романсе, али и џез стандарде са скатирањем уз изванредан осећај за свинг. Тај ритмички осећај бибапа је понела из оркестра Билија Екстајна, а по значају за џез, као певачица, она је одмах уз Елу Фицџералд, ако не и равноправна са њом.

У емисији ћемо представити Сару Вон са неколико џез стандарда, које ћемо чути и у верзијама Еле Фицџералд, Стејси Кент, Еве Корнелијус, Дајне Вошингтон, Џорџа Ширинга и Дајане Крол.

Аутор: Јадран Ерчић

Коментари

Prodajem
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
C.T. Toraksa
Поштујте правила пре давања крви на анализу
Adaptacija
„Буђење пацова“ – ново рухо филмског класика Живојина Павловића
slobodan izbor ishrane
Главни град Финске избацује месо како би заштитили климу, осим у ретким изузецима
Prijava za kviz Slagalica
Пријавите се