Поводи

Софија Мојсић: О филозофским аспектима појма људског идентитета

У емисији ПОВОДИ у четвртак и петак можете слушати текст Софије Мојсић под насловом „О филозофским аспектима појма људског идентитета”. Текст је написан како одговор Слободану Дивјаку на текст истог наслова, који је емитован на Трећем програму Радио Београда 17. и 18. маја.

Уз изражавање захвалности Слободану Дивјаку на корисним примедбама, Софија Мојсић у овом тексту објашњава нека од спорних места у свом чланку „Филозофски аспекти појма људског идентитета" (објављеном у часопису Херетикус, број 3-4 за 2017. годину) који је био предмет Дивјаковог коментара. Ауторка самокритички признаје да није довољно узела у обзир схватање либерализма као уставно-правног начела које не предетерминише ниједан конкретан, садржински одређен поглед на свет, политичку идеологију и праксу, већ представља само формални предуслов сваког конкретног избора. Када Слободан Дивјак каже да комунитаристи погрешно схватају либерализам јер су и либерали потпуно свесни чињенице да ниједан појединачни човек не може ни да опстане ни да формира лични идентитет изван друштва, Софија Мојсић наглашава да у тој димензији друштво не треба схватити само као пуки спољашњи миље, средину, већ као конститутивни елемент унутрашњости појединца, његове структуре личности и његовог идентитета. То је његова генетичка димензија која, међутим, не мора да имплицира радикално стапање и поништавање значајне различитости, системске функције и нужности постојања онога што Хегел назива грађанским друштвом у којем доминирају индивидуални интереси, права и слободе и његове релативне независности од обичајне умне државе која треба да се руководи пре свега општим интересима.

У вези са Дивјаковим коментаром да је Кант у многим погледима модернији, „грађанскији" мислилац од Хегела, Софија Мојсић додаје: „Хегелов појам лукавства ума не значи само репресивну инструментализацију појединца од стране надмоћне државе и историје, већ има и једно рационално језгро када указује на најразноврсније нежељене и директно ненамераване последице и учинке историјских актера у конкретним историјским процесима. Такође би требало узети у обзир да Хегел истиче да човек као појединац није пуки инструмент, (зло)употребљен у историјским процесима, већ да он остварује и своју самосврху у историјским збивањима. Кант у том погледу не стоји ништа боље кад говори о стварној историји, битној улози природе у њој и недружевној дружевности људи, без које се не може ништа постићи у реалној историји и која управо јесте садржинска, емпиријска, историјска претпоставка његове моралне филозофије, чега он, бар у почетку, није био свестан".

Уредница емисије Тања Мијовић.

Коментари

Re: Poreklo
Чије гене носе народи у региону
Imam novcic od 1 centa dole je vrednost ponudjena 6000 dinara
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
Imam mali novcic 1 cent
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
Косовски вез
Нематеријална културна баштина Србије – косовски вез
Prodajem
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара