Музика вива

Међународни Рострум композитора у Будимпешти 2018

У завршној емисији циклуса, у којем представљамо дела изведена на радијском фестивалу који је ове године одржан у Будимпешти, чућете остварења Лорана Дирија, Мине Леинонен, Аделиа Фаизулина, Алекса Тарнера и Маријуса Баранаускаса који су представљали селекције Велике Британије, Русије, Аустралије и Литваније.

Дело Grids for Greed Лорана Дирија, француског аутора који живи и ствара у Великој Британији, инспирисано је сликама Герхарда Рихтера које су испуњене моћним, усмереним изливима боја, ивицама које су замагљене, као да је некакав „звучни талас узнемирио њихову површину", каже Дири. Сама музичка партитура обилује интензитетом, те минималним, али и не минималистичким третманом материјала, уз коришћење вокабулара савремене западне академске музике.

Композиција ID Алекса Тарнера, аустралијског композитора рођеног 1995. године, инспирисана је коришћењем петље, односно лупа из електронске и компјутерске музике транспонованим у медиј инструменталног, акустичког ансамбла. Тарнер то постиже без већег напора, будући да је његово искуство примарно везано за дигиталну технологију и компјутерску синтезу звука.

Дело Шурали и Арба" за глас и инструментални ансамбл младе руске ауторке Аделије Фаизулине бави се татарском легендом о шумском чудовишту Шуралију које може да се претвори у многе облике, а онај ко му је пријатељ може да научи тајне магије. Арба је пак, азијска кочија у коју се најчешће запрежу биволи како би се преносио тежак терет. Фаизулина је свој приказ запреге обогатила употребом фолклорне песме и сликом заиграних шумских животиња.

Композиција Карне односно Гавран финске ауторке Мине Леинонен, инспирисана је гавраном као симболом чије конотације варирају од културе до културе - од доносиоца светла и спознаје, преко шамаанистичког духовног водича и тотемске животње, до мрачног, злокобног весника смрти. Реч за гавран на финском има сличну етимолошку основу као и реч за кору дрвета, те је Мина Леинонен одлучила да у свом делу истражује све звучне могућности дрвених дувачких инструмената.

Делта Кефеја, композиција из пера литванског аутора Маријуса Баранаускаса, бави се сазвежеђем Кефеја, у којем се налазе такозване променљиве звезде. Различити физички параметри ових небеских тела су трансформисани у боју, ритам и друге формалне елементе композиције. Дело Делта Кефеја написано је за озвучно виолончело и там там и одлукује га мистериозна и меланхолична атмосфера.

Уредница Ксенија Стевановић

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи