Александaр Милосављевић: Позоришне актуелности

У емисији ПОЗОРИШНЕ АКТУЕЛНОСТИ можете слушати осврт Александра Милосављевића на комад Вилијама Шекспира „Тит Андроник” који је у Загребачком казалишту младих режирао Игор Вук Торбица.

У најсуровијој Шекспировој трагедији, бременитој бруталностима и насиљем, ради се о славном војсковођи Титу Андронику, који се као победник у рату против Гота враћа у Рим где је обасут почастима, па и предлогом да постане нови владар царства. Ову понуду он, уморан од ратовања и невичан политици, одлучно одбија, али пристаје да својим гласом одреди новог римског цара. Међутим, Тит није свестан да се Рим током његовог ратовања итекако променио, он не препознаје актуелну римску декаденцију, као шалу доживљава испразну реторику тамошњих политичара и из перспективе свог ратничког патриотизма у први мах не региструје кулоарске интриге које се око њега плету у помами свеопште борбе за трон.

По речима Александра Милосављевића, редитељ Игор Вук Торбица представу темељи управо на констатацији да је слика света поремећена, да је цивилизација - ова наша, дакако - угрожена, али ипак заобилази раван дневно-политичких актуелности. На основу Шекспира, Торбица такође констатује да средства којима се наша наводно цивилизована свест служи у обрачуну са онима које сматра за варваре нису ништа мање варварска, јер зло је зло, бруталност је бруталност, а нељудскост је нељудскост. У конципирању оваквог редитељског става Торбици је од значајне помоћи била драматуршкиња Катарина Пејовић која адаптира Шекспира на начин који ће отворити просторе за успостављање постдрамске структуре комада. Она, наиме, дописује монолошке фрагменте који на хајнермилеровском трагу, као коментари или исповести, стварају својеврсну дистанцу у односу на главни ток радње. Ничег светогрдног, међутим, неће бити у овим дописаним деловима, јер Пејовић води рачуна о Шекспиру, уважава његову нарацију, поштује његове ликове и идеје. У том смислу и Арон, црни слуга и љубавник готске краљице, у представи баш као и Шекспировој трагедији, остаје протагониста тока на којем се заснива оно што у први мах идентификујемо као деструктивни замајац радње; он је, дакле, еманација примитивног варварског погледа на свет из којег произилази зло које ће се сручити на Рим.

Уредница емисије Тања Мијовић.

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво