Оперска сезона Еурорадија 2017/18

Ђузепе Верди: Дон Карлос

Снимак критички хваљене поставке Вердијевог „Дон Карлоса” забележен у октобру 2017. године у Париској опери. Подела је поверена највећим звездама данашње оперске сцене: Јонас Кауфман је наступио као Дон Карлос, Соња Јончева је дебитовала као Елизабета, Елина Гаранча се представила први пут као принцеза Еболи, Лудовик Тезије је био Родриго, Дмитриј Белоселски је био Велики Инквизитор, а Илдар Абдразаков је тумачио краља Филипа ИИ. Хором и оркестром Париске опере дириговао је шеф диригент ове куће Филип Жордан.

Нова поставка Дон Карлоса Ђузепа Вердија је посебна јер се се у Париској опери ово дело није изводило на француском језику од 1986. године. То значи повратак париске верзије на позорницу за коју је написана 1867. године, када је Верди желео, засићен лошим позоришним условима у Италији, да се пребаци у француску престоницу - центар велике опере у тадашњој Европи. Поред тога, Париска опера је понудила реконструисану, интегралну верзију оригиналне партитуре Дон Карлоса, са свим сегментима које је Верди избацио или препрадио током проба, како би се, према речима Филипа Жордана, дочарало драмско богатство ове опере у свим њеним политичким, религиозним, историјским, психолошким и другим димензијама.

Филип Жордан тако каже: „Коришћење француског даје Дон Карлосу интелектуалну и политичку димензију, насупрот сентименталном карактеру италијанске верзије. Сами ликови које је Верди направио у Дон Карлосу нису обични архетипови. Као Моцарт пре њега, али и као Вагнер, он је потцртао амбивалентност људске психологије додељујући сваком лику више карактерних црта. Као што је то већ у учинио у Магбету са Лејди Магбет он се не задовољава само лепим вокалним фразама, већ истину о њеном бићу носи и вокална експресивност која је на граници ружног и згрченог. Вердијева потрага за психолошком аутентичношћу осветљава и његову фасцинацију највећим драматичарима модерног времена: Шекспиром, као и Шилером, чији је пацифистички парфем састављен од памфлета против релгије, освајачке политике и аристократије дубоко очарао композитора... Овакав приступ је резонирао са друштвеним и патриотским осећањима Вердија, те Дон Карлоса треба посматрати као једно од суштинских дела за разумевање његовог стваралаштва."

Уредница Ксенија Стевановић

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво