Александaр Милосављевић: Позоришне актуелности

У емисији ПОЗОРИШНЕ АКТУЕЛНОСТИ можете слушати осврт Александра Милосављевића на представу „Хасанагиница”, по мотивима драме Љубомира Симовића, коју је у Новосадском позоришту/Ujvideki Sinhaz-у режирао Андраш Урбан.

У новој инсценацији Хасанагинице редитељ Андраш Урбан од народне баладе позајмљује основну причу о несрећној жени која бива кажњена премда није крива, а од Љубомира Симовића преузима мотивационе токове који провоцирају акцију Хасан-аге, али и Хасанагиничиног брата, бега Пинторовића. Тако настаје основа за потпуно нову драмско-сценску причу чији се сложени психолошки токови преплићу са оним друштвеним. Патријархални контекст у овој представи се не односи само на време у којем се одвијала радња баладе и Симовићеве драме, већ се протеже на савременост. Подређеност жене у овом случају препознаје се у смишљеној манипулацији која се над њом спроводи ма у којој се улози нашла - супруге, мајке, ћерке, сестре.

Како пише Александар Милосављевић: „своју представу Урбан структурира као рок концерт за који је музику компоновала Ирена Поповић Драговић. Пасаже драмског текста редитељ позиционира тако да изговорени текст функционише готово као конферанса којом се глумци директно, између појединих песама, обраћају публици. На први поглед, Урбан и овом приликом афирмише већ испробани начин функционисања ове драмско-музичке сценске форме, но сада, у Хасанагиници, он свој поступак у значајној мери модификује, те његов антиаристотеловски отклон од радње комада добија нову, динамичнију и ефектнију димензију... Хасанагиницу игра Марта Береш и ваља напоменути да је ова гошћа у Новосадском позоришту иначе стално ангажована у суботичком Позоришту „Деже Костолањи", те да је једна од најмоћнијих глумица нашег актуелног театарског живота. Марта Береш игра снажно, своје сценске задатке решава сугестивно, притом афирмишући принципе непрестане присутности и аутентичне истинитости. Ове карактеристике њене игре препознајемо у целокупном ангажману ове глумице - и када је драмска Хасанагиница, али и када се Хасанагиница у њеној интерпретацији трансформише у жестоку и бунтовну панкерку. С друге стране, можда је појам трансформације у овом случају погрешан, јер Марта Береш у сваком тренутку представе скрупулозно води рачуна о контексту, а он све време, с обзиром на Урбанов редитељски концепт, подразумева јединство, односно Хасанагиницу као самосвесну бунтовницу, као отеловљење побуне и активно непристајање. Ничег глумљеног неће бити у Хасанагиници Марте Береш, и то је једно од најснажнијих својстава ове представе".

Уредница емисије Тања Мијовић.

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи