Клавир и јавност – Композиције Данијела Штајбелта

Пратићете четврту емисију циклуса о композиторима-пијанистима који су на прелазу из 18. у 19. век од клавира створили врхунски солистички и концертни инструмент.

Данијел Штајбелт је рођен у Берлину 1765. године, од мајке француске хугеноткиње чија породица је пребегла у Пруску и оца пруског официра. Његов таленат примећен је још кад је био дечак, те га је музици подучавао Јохан Кирнбергер. Када је требало да ступи у пруску војску, Штајбелт је побегао из земље и наредних шест година путовао као пијаниста-виртуоз, да би 1790. године нашао уточиште у Француској. Наредних петнаест година Штајбелт је живео на релацији Париз-Лондон, али је такође наступао и у другим европским метрополама. Његова посета Бечу 1800. године била је обележена пијанистичким дуелом са Бетовеном, у коме се Штајбелт показао као недорастао свом већ надалеко чувеном ривалу. На наступима је изводио клавирске концерте, али и дела за клавир соло. Штајбелтов опус клавирских соната садржи око 160 остварења неуједначеног квалитета.

Међу најуспелијим Штајбелтовим композицијама издваја се збирка етида опус 78 из 1805. године, а у истој години настао је и његов запажен приручник за свирање клавира у коме је посебна пажња посвећена употреби и нотирању педала.

Штајбелт је био један од многих музичара које је, у првој деценији 19. века, дарежљиво меценство руског цара Александра I, привукло да своју каријеру наставе у Санкт Петербургу. Штајбелт је у Санкт Петербург дошао на крају своје последње велике европске турнеје, у пролеће 1809. године, и остао је до краја живота. Радио је као композитор и управник француске опере, те педагог и пијаниста. Бројне Штајбелтове опере које су премијерно изведене у руској престоници нису, међутим, надмашиле славу његове прве опере, Ромео и Јулија, која је и тридесет година након праизведбе у Паризу, 1793, била присутна на сценама од Њу Орлеанса до Москве. Из овог периода потичу и три последња Штајбелтова клавирска концерта: док је за Концерт број 8 Штајбелт чак осмислио хорски финале, Концерт број 6 занимљив је јер постоји и у верзији за клавир соло.

Аутор Срђан Атанасовски
Уредница Сања Куњадић





Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи