Музика вива - 65. Међународни Рострум 2018

Дела Хелен Грајм, Чен-Хуи Џен, Лине Сумере и Алине Подзорове које су представљале Енглеску, Тајван, Естонију и Русију.

Дело Два платна Џоун Ердли: Катерлајн у зиму шкотске ауторке Хелен Грајм је инспирисано сликама Џоун Ердли, британске сликарке која је последње године свог кратког живота провела у малом рибарском месту Катерлајн на североисточним обалама Шкотске. Тамо је сликала пејзаже који плене својим неулепшаним, а истовремено лирским погледом. Поред тога, Џоун Ердли је исто место сликала током целе године и током различитих доба дана, што је инспирало Хелен Грајм да ове слике преведе у музички материјал користећи фразе из локалних посленичких песама. Наиме, Грајм полако развија музичку структуру употребљавајући исти материјал у различитим регистрима, ритмичким варијантама и оркестрацији, рефлектујући овим варијационим принципом и сликарски поступак Ердлијеве.

Оркестарско дело Друго небо младе руске ауторке Алине Подзорове инспирисано је Књигом Откривења из Новог Завета, односно есхатолошким очекивањима од краја света и визијом небеског краљевства. Поред тога Подзорова цитира и да је инспирисана дрворезима Албрехта Дирера који приказују теме апокалипсе, односно делима која се баве овом темом у руској култури од Гогоља до Андреја Тарковског. У основи Подзорова покушава да дочара сензацију „светла" које долази да замени осећај таме, повезујући овај тренутак у историји са мрачним добом. У оркестру она успева, великим рафинманом за 29. годишњу композиторку, да покаже готово физичку еманацију светла у оркестарској текстури. То оставља утисак грандиозног геста, а њен избор Адађа као темпа и концептуалног оквира даје музици свечани и трансцендентни карактер.
Ово је врло сигурно дело за ауторку која се сматра једним од најбољих представника савремене музике у Русији и чија је опера Апне постављена у музичком театру Станиславски-Немирович-Данченко у Мосвки 2017. године. 

Композиција Унтил афтер тwилигхт тајванске ауторке Чен-Хуи Џен забележна је у Паризу, а извео ју је ансамбл „20 dans le noir" уз флаутисту Шао-Веи Чуа. Пред слушаоцима је живо микротонално ткање састављено од интеракција међу музичарима, са врло занимљивим комбинацијама звукова.

Conatus Лине Сумере је ушло међу препоручена дела у категорији аутора до 30. година. За потребе настанка овог дела направљен је систем од 16 звучника, специјално за простор цркве Светог Николе у Талину, у оквиру фестивала „Estonian Music Days" 2018. године чија је тема била „Сакрално". Латинска реч conatus означава имплус, борбу, напор, раст и тензију. Оно означава инстинктивну жељу за животом и повезује се са метафизичким теоријма покрета и инерције. Лина Сумера - која се поред компоновања бави и дизајном звука за филм и позориште, те у својим делима најчешће комбинује електронику са акустичним инструментима - створила је медитативно, акузматичко дело у којем моделује акустику простора уз помоћ импулса са звучника.

Уредница Ксенија Стевановић

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво