Музика вива

65. Међународни рострум композитора у Будимпешти

У периоду од 14. до 19. маја 2018. у Бартоковој сали Мађарског радија 26 делегата националних радијских сервиса преслушало је 55 композиција које су представљале селекције земаља учесница. Највећи број поена освојило је дело Quake исландског аутора Пала Рагнара Палсона са Исланда, док је у селекцији аутора до 30 година награђен холандски композитор Јан-Петер де Граф са остварењем „Le cafe de la nuit”.

У емисији ћемо представити првонаграђено дело. Такође, чућемо и композицију Хилдур Гуднадотир која је представљала Исланд, ова композиција је уврштена међу „препоручена" дела овогодишњег Рострума, те дело норвешког аутора Сигурда Фишера Олсена. Нагласимо да је композиција ВокатиВ нашег аутора Југа Марковића ушла у ред препоручених остварења, освојивши пето место у укупном пласману.

Селектовано дело Qуаке - Земљотрес Пала Рагнара Палсона чућете у извођењу Шон Торстеинсдотир, виолончело и Исландског симфонијског оркестра под управом Даниела Бјарнасона. Овај концерт за виолончело настао је као поруџбина Филхармоније Севернонемачког радија из Хамбурга и Филхармоније Лос Анђелеса. Премијера је била у дворани Елбфилхармони у Хамбургу у фебруару 2017. године, а америчка премијера у Волт Дизни аудиторијуму у Лос Анђелесу. Пал Рагнар Палсон је бивши члан исландске рок групе Маус, који је 2004. године уписао Исландску уметничку академију, где је завршио основне студије композиције. Потом је уписао Естонску академију за музику и позориште у Талину где је после мастер курса и докторирао 2014. године у класи Хелене Тулве. Током студија похађао је приватне часове код Арва Перта. Вративши се на Исланд, за своју композицију Носталгија добио је Исландску музичку награду, а потом је његово дело „Superemacy of Peace" које је написао за Естонске музичке дане постигло интернационални успех.

Палсон пише у савременом естонском кључу користећи згушњавања и истањивања звука. Само виолончело је третирано као део целокупне звучне слике и као самостални глас који исијава из „магме" коришћењем проширених техника и мултифоницима, а микротонални поступак преузима и разрађује оркестар.

Композицију Point of Departure Хилдур Гуднадотир изводи ансамбл Nordic Affect. Пред нама је ламентозни тон карактеристичан и за друга остварења Хилдур Гуднадотир писана у домену ескперименталне електронике и модерн класикал жанра. У основи дело Point of Departure припада стилским смерницама необарокног израза, оличеног у употреби скордатуре, звука празних жица и бордунско-чаконским репетитивним бас структурама, како ово дело поседује чембало и прави „басо континуо".

Поред тога представићемо и дело Sserenades Сигурда Фишера Олсена које је представљало Норвешку и које је заузело друго место у генералном пласману. Чућете га у извођењу певачице Софије Јеренберг, коју публика познаје и по наступима на београдском фестивалу РингРинг и ансамбла BIT20 под управом Петера Себастиана Силваја.

Око гласа извођачице и њене завидне проширене вокалне технике се плете савремени, апстрактни, импровизациони и гестуални музички ток. У далеким траговима дело поседује нешто од Шариновског приступа феномену музичке серенаде и ноћи. Дело поприма ониричке, али пре свега театралне тонове - као да је у питању нека врста монодраме за глас и звуке. Ноћ се успоставља као место настанка бројних звукова - оних животињских и невидљивих, недокучивих и другачијих. Све то Олсен уклапа у одлично осмишљене временске целине, правећи свој монотеатар за глас и мање или више „страшне" и необичне звуке.

Уредница Ксенија Стевановић

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво