Александaр Милосављевић: Позоришне актуелности

У емисији ПОЗОРИШНЕ АКТУЕЛНОСТИ можете слушати осврт Александра Милосављевића на представу „Мала мађарска порнографија”, засновану на прози Петера Естехазија, коју је у Новосадском позоришту/Újvidéki Színház -у режирао Никита Миливојевић.

Представа Мала мађарска порнографија заснована је на Исправљеном издању, необичној књизи Петера Естехазија, делу које је овај славни мађарски списатељ написао као својеврсни наставак Хармоније целестис, где је описао повест властетилнске породице Естерхази која оставила дубоке трагове и у Мађарској и у Европи. Петер Естерхази ову породичну историју посвећује очевима у својој фамилији. Отуда је његова хроника, између осталог, својеврсна повест очева, а посебан акценат списатељ ће ставити на улогу свог оца, последњег барона у породици Естерхази. По окончању Другог светског рата и доласку на власт комуниста, Петеров отац не само да губи титулу и комплетно, огромно имање, него је и принуђен да се бави физичким радом да би обезбедио егзистенцију породици. У таквим околностима мали Петер, будући славни писац, оца доживљава као хероја достојанственог отпора новим властима и почиње систематично да гради однос дивљења према њему. После много година и смрти оца, Петер ће затражити да види досије похрањен у архиви мађарске тајне полиције и, на своје запрепашћење,сазнаће да је његов отац заправо био полицијски доушник. Читајући један по један досије са доставама које је последњи барон Естерхази руком писао, Петеров однос према оцу се мења и он пише Исправљено издање.

Редитељ Никита Мивојевић адаптира ову причу тако што нам комплетну предисторију Исправљеног издања већ на самом почетку представе открива наратор, заправо сам писац, а затим гледаоце постепено уводи у збивања која ће довести до открића кобне истине. Редитељ се у тим моментима служи прилично конвенционалним средствима, сводећи их готово на пуку илустрацију пишчеве нарације, али како запажа Александар Милосављевић, представа почиње управо у часу када сазнамо све што ће покренути унутрашње процесе преиспитивања главног јунака. У том моменту ће бити и отвoрено питање ко је у ствари главни јунак приче - писац/наратор или његов отац. До одговора ћемо долазити корак по корак, како представа буде одмицала, док нас Наратор проводи стазама и богазама унутрашњег лавиринта своје душе. Или би можда било боље рећи две душе истовремено: синовљеве и очеве.

Уредница емисије Тања Мијовић.

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво