Разум и осећајност

Гудачки квартети Франца Ксавера Рихтера

Овај аустријски композитор чешког порекла, припадао је првој генерацији композитора такозване „манхајмске школе" и био је познат по одличном познавању контрапункта, који је вероватно учио код Јохана Јозефа Фукса. Рођен 1709. године, Рихтер је први документовани ангажман добио у манастирском комплексу у месту Кемптен у Алгоју, где је радио као заменик капелмајстора, да би после седам година отишао у Манхајм. Ипак, чињеница да је на манхајмском двору био запослен само као обичан певач, говори о томе да је био изразито незадовољан својом претходном позицијом. У Манхајму се нашао у епицентру музичких дешавања, иако га је пратио глас да је конзервативан и помало старомодан композитор, који је насупрот лепршавих, енергичних и надасве хомофоних дела својих савременика, неговао комплекснији и контрапунктски богати стил, укорењен у традицији јужнонемачког и аустријског барока. Иако је 1768. године добио титулу „камерног композитора" на манхајмском двору, Рихтер годину дана касније није пропустио прилику да аплицира на место капелмајстора Катедрале у Стразбуру где су његове личне инклинације и музички стил били у потпуности у сагласју са захтевима извођачке праксе. На овој позицији је остао до своје смрти 1789. године, када га је наследио Игнац Плејел.

Рихтер је за собом оставио велики опус у којем су најзаступљеније симфоније, концерти за дувачке инструменте, камерна дела, и наравно, духовне композиције, од којих су посебно цењене биле његове мисе.

У емисији ћемо представити гудачке квартете овог аутора у интерпретацији Казалс квартета. Значај и квалитет Рихтерових квартета био је препознат већ у тренутку када су ова дела објављена у Лондону 1768. и Паризу 1772. године. Према мишљењу неких критичара, по комплексности, каприциозности, хармонији и балансу деоница, ови квартети за собом остављају чак и дела Хајдна и Бокеринија. Ипак, тек неколико дела у овом жанру, остављају отвореним питања да ли је Рихтер написао више дела за гудачки квартет која су остала неоткривена, или се задовољио само овако релативно малим бројем покушаја писања за један од најпопуларнијих састава тог доба.

Уредница емисије: Ивана Неимаревић



Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво