Велика оперска тура 2017/18 – Ђузепе Верди: Аида

Поводом 200. годишњице од оснивања Театра Реал у Мадриду, ова оперска кућа обновила је поставку Вердијеве Аиде из 1998. године у режији Хуга де Ане.

Главне улоге тумаче Соломон Хауард као краљ Египта,Виолета Урмана је Амнерис, Људмила Монастирска је Аида, а Грегори Кунде – Радамес. Роберто Таљиавини је Рамфис, а Георг Гагнидзе – Амонасро.

Хором и Оркестром Театра Реал диригује Никола Луизоти.

Најспектакуларнија и најмонументалнија Вердијева опера написана је по поруџбини египатског кедива Исмаил-паше у склопу церемонија које су пратиле улазак Египта на модерну политичку сцену. Године 1869. отворен је Суецки канал, као и Каирска опера која се по својој величини и монументалности могла мерити са највећим оперским кућама тога доба у Европи.

Као предложак за радњу Аиде послужио је текст француског египтолога Огиста Маријета, кедивовог пријатеља. Верди је затим писање либрета поверио Антонију Гисланцонију, са којим је претходно сарађивао на опери Моћ судбине. Опера је премијерно изведена у раскошном здању Каирске опере, која је, нажалост, сто година касније нестала у разорном пожару. Најпознатија сцена опере Аида је „Тријумфални марш" чија се музика и данас често користи у најразличитијим контекстима - од реклама до песама фудбалских навијача.

Египатски војсковођа Радамес је заљубљен у робињу Аиду, која је пореклом етиопска принцеза. Истовремено њега страсно воли фараонова кћи, моћна принцеза Амнерис. Насупрот овог емотивно ангажованог љубавног троугла налазе се египатски суверен, врховни свештеник Рамфис и Аидин отац, Амонасро, етиопски краљ. Ови мушкарци су жељни власти и освете и због тога осујећују љубав Аиде и Радамеса, повређујући притом и саму Амнерис. Опера се завршава потресном монументалном сценом: док љубавници Аида и Радамес остају заробљени унутар мрачне гробнице ишчекујући смрт, над надгробном плочом Амнерис се моли боговима за Радамесову душу.

Уреднице преноса Ксенија Стевановић и Сања Куњадић

*     *      *

Музичка редакција Трећег програма Радио Београда свим слушаоцимa и љубитељима опере нуди сасвим нову сезону директних преноса оперских представа.

Од 12. септембра до 29. јуна реализоваћемо 22 директна преноса из 11 европских оперских кућа у Милану, Паризу, Бечу, Москви, Лондону, Мадриду, Торину, Барселони, Минхену, Франкфурту и Напуљу - са позорница на којима је стварана историја опере.

Међу њима ће се наћи нова дела, оперски раритети, заборављена ремек дела и највољеније опере свих времена из пера Кавалија, Глука, Римског-Корсакова, Рубинштајна, Вердија, Гуноа, Фон Ајнема, Шарина и других.

Сезону почињемо 12. септембра преносом из миланске Скале, где ће у опери Тамерлан Георга Фридриха Хендла насловну улогу тумачити Бежун Мехта уз Пласида Доминга у улози његовог супарника Бајазита. У свету барокне опере бићемо и у Кавалијевој Хипермнестри са фестивала Глајнборн (23. септембар), као и у Хендловом Ариодантеу чију ћемо премијеру преносити из Бечке опере, 24. фебруара. У обе опере извођењима ће руководити један од највећих експерата за барокну оперу, диригент Вилијам Кристи. Посебан куриозитет ће бити извођење опере Олимпијада Леонарда Леа из Театра Сан Карло у Напуљу (4. новембар) - места где је и премијерно изведена 1737. године.

Руски оперски репертоар ове сезоне ће бити заступљен делима Сњегурочка Николаја Римског-Корсакова коју ћете слушати уживо из Бољшој театра у Москви (30. септембар), затим Коцкар Сергеја Прокофјева из Бечке државне опере (7. октобар) и мало познато остварење под називом Демон Антона Рубинштајна, које ће бити изведено 26. априла 2018. године у Театру Лисеу у Барселони.

Поред овог оперског раритета, слушаоцима ћемо понудити и ретко извођене опере Бенџамина Бритна (Глоријана) и аустријског композитора XX века, Готфрида фон Ајнема (Дантонова смрт) које ће бити изведене у Театру Реал у Мадриду (14. април 2018. године), односно Бечкој државној опери (24. март 2018. године). Као Елизабету I у Глоријани слушаћемо Ану Катарину Антоначи, док ће ансамблом у Фон Ајнемовом делу дириговати Сузана Мелки. Међу остварењима које ће слушаоци Трећег програма Радио Београда први пут моћи да прате у директним оперским преносима, биће и Чаробни стрелац Карла Марије Вебера (16. јун 2018. године) из Бечке државне опере; оперу Бенвенуто Челини Хектора Берлиоза моћи ћете да пратите 2. јуна 2018. године из опере Бастиља у Паризу под управом шефа диригента Париске националне опере Филипа Жордана, а Ломбардијце Ђузепа Вердија 17. априла 2018. године из Театра Ређо у Торину.

Нећемо занемарити ни популарна оперска дела попут Бизеове Кармен (17. фебруар 2018. године из Беча), Вердијевих опера Аида (22. март 2018. године из Мадрида) и Отело (21. октобар, Ковент Гарден у Лондону), у којој ће насловну улогу певати Јонас Кауфман, затим Белинијевог Пирата из миланске Скале (29. јун 2018. године) и Чилеине Адријане Лекуврер, у којој ће насловну улогу певати Ана Нетребко.

У току сезоне, имаћемо и два специјална догађаја - први је извођење последње опере Шарла Гуноа, Заморин данак, коју ћемо преностити 28. јануара 2018. године из Принц Реген театра у Минхену, када ће бити обележено 200 година од рођења композитора. Други је светска премијера нове опере једног од најцењенијих савремених композитора, Салватореа Шарина - Видим те, осећам те, препуштам се, која ће бити постављена 14. новембра у миланској Скали. Ово је прави куриозитет, будући да се савремене опере ретко нуде у директним радијским или телевизијским преносима.

Нашу „велику туру" обогатиће и два концерта из Немачке - 17. децембра, у празничну атмосферу увешће нас хор Le Concert d'Astrée и Симфонијски оркестар Франкфуртског радија под управом Емануел Аим, који ће извести Хендлов Dixit Dominus и Бахов Магнификат. Велика вокално-инструментална дела слушаћете и 26. јануара 2018. године из Херкулове дворане у Минхену, где ће бити изведен циклус Песма о земљи Густава Малера са Магдаленом Коженом и Стјуартом Скелтоном, уз Симфонијски оркестар Баварског радија под управом Сајмона Ретла.

Детаљне информације о свим преносима биће благовремено објављиване на сајту Радио-телевизије Србије и на Фејсбук страници Трећег програма „Велика оперска тура" 2017-2018.

 

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво