Хроника Трећег програма

Можете пратити осврт Петра Јончића на филмове Михаела Ханекеа „Хепиенд", Андреја Звјагинцева „Без љубави" и Шона Бејкера „Пројекат Флорида", приказане на 23. Фестивалу ауторског филма који је одржан од 24. новембра до 2. децембра у више београдских биоскопских сала.

Са 23. Фестивала ауторског филма Петар Јончић издваја три остварења која за тему имају родитељство, односно положај детета у породици, његову улогу у односу супружника и одрастање у тешким животним околностима.

У филму Хепиенд Михаел Ханеке се првенствено бави отуђеношћу савремене француске породице, кроз лик девојчице Ив, коју у почетку филма ни на који начин не издваја као главну јунакињу. Мигрантска криза је такође један од кључних мотива филма, као и питање да ли слабимa и немоћнимa треба помоћи да прекрате муке. Међутим, ни у једном од ових сегмената филма редитељ не успева да прикаже потребну енергију нити да побуди емпатију, будући да гледаоцу оставља исувише простора за дописивање значења. Шта се крије у главама деце и какве идеје могу да реализују гледали смо у Белој траци, далеко узбудљивијем и оригиналнијем Хенековом остварењу, због чега Хепиенд изгледа само као жеља да се на светским филмским фестивалима пошто-пото одржи име одлазећег редитеља.

Андреј Звјагинцев се, у односу на Ханекеа, показао далеко иновативнијим, али и спремнијим на компромисе у којима се истражује жанр трилера и његово функционисање у оквирима ангажоване социјалне драме. Дубоко нарушени брачни односи у филму Без љубави до те мере су пројектовани на дечака Аљошу да је његово присуство за супружнике непожељно. Целокупна мржња, у којој се мајка чак исповеда љубавнику да јој син „смрди" на мужа, постаје могућност за испуњење жеље: дечак заиста једног дана нестаје као да се никада није ни родио. Причу о ишчезавању дечака Звјагинцев усложњава бројним другим, готово невидљивим темама, попут транзиције која се осећа у оронулим, апокалиптичним фабричким обејектима и напуштеним зградама у којима се обавља потрага, као и у надолазећем сукобу у Украјини. Питање да ли је у животу ишта важније од родитељства, чак и када љубав међу супружницима нестане, овде је постављено дискретно и елегантно, али и педагошки, оцењује Јончић.

Филм Шона Бејкера Пројекат Флорида је дечји филм за одрасле, али и показна вежба како се од непрофесионалних глумаца извлачи максимална енергија. Бејкер је одличан педагог, он је посматрао децу, пажљиво уочавао шта их чини срећним, које их ствари одржавају активним и све то задржао у сценарију. Ни једног тренутка није бежао од истине да невоље које они могу да направе, понекад подсећају на праве криминалне радње и деструкције због којих би, да нису малолетни, ишли у затвор. За Бејкера, и поред тога што је јефтина проститутка, девојчицина мајка Хали није лош пример за Муни. Управо због толике љубави према људима које приказује, Бејкер нас уверава да живот може да буде леп само уколико му се радујемо.

Уредница емисије Тања Мијовић.

Хроника Хроника

Autor:
Трећи програм

Као културно-информативани недељник Трећег програма, ХРОНИКА сваког понедељка доноси осврте и приказе актуелних појава и дешавања у уметности и науци. [ детаљније ]

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи