Хроника Трећег програма

Можете пратити осврт Радомира Путника на две књиге о историји драме и позориштa: прво ће бити речи о трећем тому „Историје српског позоришта од средњег века до модерног доба”, аутора Боривоја С. Стојковића, а потом о књизи Дејана Чавића „Урбана глумачка модерна Атељеа 212 од 1956. до 1981. године”.

У издању Музеја позоришне уметности Србије из Београда недавно је објављен трећи том Историје српског позоришта од средњег века до модерног доба. Аутор Боривоје Стојковић поставио је себи сложен задатак да истражи развој позоришне уметности на свим територијама где живи српски народ и, сходно томе, начинио је преглед стварања ако не позоришних институција, а оно барем различитих појавних облика позоришног живота. Отуда се у првом делу треће књиге налазе поглавља посвећена театарским појавама у другим срединама - Црној Гори, Америци и Босни и Херцеговини, затим је дат преглед рада различитих путујућих позоришних дружина које су до Првог светског рата биле носиоци развоја позоришног живота нарочито у мањим градовима, док је посебна пажња посвећена и београдском Народном позоришту које је по својој функцији имало приоритет. Као и у првим двема књигама, Боривоје Стојковић је и у трећој писао о истакнутим ствараоцима из свих позоришних области, то јест о сваком театарском прегаоцу од управника до костимографа, писац је сачинио одговарајући текст, примерен личности о којој је реч, пише Радомир Путник.

* * *

Издавачка кућа Албатрос плус из Београда објавила је ове године књигу Дејана Чавића Урбана глумачка модерна Атељеа 212 од 1956. до 1981. године, која сведочи о развојном и узлазном путу овог театра, а не само - како аутор прескромно каже - о особеном глумачком изразу који је настао и неко време негован у овом позоришту. Књига садржи осам поглавља: „Зоран vs Бата" (о Зорану Радмиловићу и Данилу Бати Стојковићу), „Урбана глумачка модерна Атељеа 212", „Предводници глумачке модерне Атељеа 212", „Генеза модерне", „Револуционарни глумци у српском позоришту ХХ века", „Покретачи унутар куће", „Англосаксонски упливи" и „Друга генерација глумаца Атељеа 212". Иначе, „урбана глума" о којој пише Чавић је глума модерног сензибилитета, што ће рећи, глума која је напустила фолклорни стил тумачења улога и прихватила тековине урбане средине. Зачетник тог приступа био је Бојан Ступица који је формирао први глумачки ансамбл Атељеа 212, у чијем саставу су били: Татјана Бељакова, Ружица Сокић, Милутин Бутковић, Ташко Начић, Бора Тодоровић, Дејан Чавић, Ђорђе Пура, Никола Милић, Милан Милошевић, Стеван Петровић, Славица Марас, Јасна Новак, Вера Миловановић, Олга Познатов, Момчило Животић и Сава Јовановић. Писана живописним језиком, ослоњена на бројне податке и лична сећања, Чавићева књига старијег читаоца подсећа на доба разноврсног и богатог позоришног живота, а младоме пружа „инсајдерски" увид у некадашњи живот популарног позоришта, закључује Радомир Путник.

Уредница емисије Тања Мијовић.

Хроника Хроника

Autor:
Трећи програм

Као културно-информативани недељник Трећег програма, ХРОНИКА сваког понедељка доноси осврте и приказе актуелних појава и дешавања у уметности и науци. [ детаљније ]

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво