понедељак, 20. нов 2017, 00:10
Музика XX века
Вечерашња емисија посвећена је Мортону Фелдману.
Амерички композитор Мортон Фелдман рођен је 1926. године у Њујорку. Студирао је композицију са Ригером и Волпом, а посебан утицај на њега извршио је Едгар Варез. Од почетка каријере се дистанцирао од академских кругова, па је тек студијски боравак у Берлину 1971. године, довео до тога да више европских радио станица поручи његова дела и допринео да музика овог аутора буде примећена у ширим круговима. Од 1973. године до своје смрти 1986, био је професор композиције на Универзитету државе Њујорк у Бафалу.
Фелдманова естетика се кристализовала раних 50-их година кроз сарадњу са Џоном Кејџом, Ерлом Брауном, Кристијаном Волфом и Дејвидом Тудором. Треба истаћи да је највећи утицај на његову поетику био апстрактни експресионизам сликара попут Марка Ротка, Џексона Полока и Филипа Гастона. Њихова платна су указала Фелдману пут да размишља о звуку на начин који је био иновативан и другачији. Током своје каријере доследно се придржавао постулата до којих је дошао анализом сликарских дела поменутих уметника. То су одбијање интелектуалних система и композиционе реторике, као и изражајних форми из прошлости, рад са дугачким и спорим временским трајањима, опсесија физичком материјалношћу уметности и ослањање на интуицију. Поетичка матрица Мортона Фелдмана оставила је дубок траг на потоње генерације музичара који су у његовом стваралаштву пронашли оригинални путоказ за решавање проблема музичког модернизма, мишљеног нехијерархијски, уз уважавање инстиктивног и афективног музичког геста.
Уредница Ксенија Стевановић
Коментари