Портрети

Срђан Вучинић: Ка филму струје свести – Ватрослав Мимица

У циклусу ПОРТРЕТИ, који ћемо емитовати од 1. септембра, можете пратити есеје Срђана Вучинића. Текстови ће ускоро бити објављени у књизи „Портрети: 24 сличице у секунди” у издању Филмског центра Србије.

Идеолошке стеге с једне, конвенције литературе и театра с друге, те популистички хоризонт очекивања с треће стране - решетке су на крлетки "забрањеног ума" које југословенски филмски аутори почињу да криве и уклањају тек крајем 50-их и почетком 60-их година, у потрази за властитим светом и изразом. Мимичин радикални искорак и формални преступ - остварен у играним филмовима Прометеј с отока Вишевице (1964), Понедјељак или уторак (1966) и Каја, убит ћу те! (1967) - могао би се сажети у тежњи за што што дубљим понирањем у трауматизовану интиму појединца или локалне заједнице. Руше се међе прошлог, садашњег и времена уобразиље; ликови јунака, директора и бившег борца у Прометеју, као и писца-журналисте у Понедјељку или уторку, огледају се у магновењима младићства, дечаштва, фантазма. Ти су блескови, фантомски удови прошлости, често сугестивнији, опипљивији и реалнији од троме садашњице којом Мимичин протагониста безуспешно тумара, пише Срђан Вучинић. Емотивни учинак и смисао фотографије коју је аутор у ова два остварења уобличио са сниматељем Томиславом Пинтером одговара значају и значењу стила и наративне технике у модерном роману. Различити регистри фотографије у другом наведеном филму, обједињени у кохерентну целину, практично и творе Мимичину наративну стратегију.

Уредница Оливера Нушић.

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво