Уживо на Трећем програму

Велика оперска тура 2017/18 – Прокофјев: Коцкар

Из Бечке државне опере слушаћемо „Коцкара” Сергеја Прокофјева под диригентском палицом Симон Јанг у режији Карлолине Грубер.

У овој поставци ћемо слушати Елену Гусеву као Полину, Миша Дидик је Алексеј, Линда Вотсон је Бабушка Антонина, Генерала ће певати Дмитри Уљанов, а уз њих ће наступити и Томас Ебенштајн као Маркиз, Елена Максимова као Бланш, Мортен Френк Ларсе је Господин Астлеј, Павел Колгатин Гроф Нилски, Маркус Пелц барон Вурмерхелм, Клеменс Унтеррајнер Потапич и Александру Моисиук директор казина.

Опера Коцкар Сергеја Прокофјева прва је у низу овогодишњих премијера у Бечкој државној опери. Реч је о првој поставци овог дела у продукцији опере „на Рингу", а куриозитет је да се на сцени Бечке државне опере могло чути само два пута у дугачкој историји те куће - и то када је 1964. године гостовало Народно позориште из Београда.

Оперу засновану на наизглед аутобиографском роману Фјодора Достојевског из 1867. године, Прокофјев је почео да пише у време Првог светског рата. У њој се сустичу новац и љубав, карташка зависност и очај, прича о богатим госпођама и сиротим генералима. Либрето је Прокофјев сам приредио, у појединим сегментима дословно користећи оригиналан текст Достојевског. Причу је поделио у четири чина, а посебну пажњу је посветио декламационом вокалном стилу и дубоко промишљеној оркестрацији.

Дело је, због тадашњих политичких односа, своју премијеру доживело тек десет година након што је довршено, и то у Бриселу, 1929. године, када је изведено на француском језику.

Овом поставком ће дириговати Симон Јанг, која је од свог дебија у Бечкој државној опери 1993. године до сада руководила извођењем 30 различитих продукција, укључујући премијеру Јаначекове Судбине, Пучинијеву оперу Вили и Јеврејке Фроментала Алевија.

Режија је овог пута поверена успешној аустријској редитељки Каролине Грубер, којој је Коцкар друга продукција коју је остварила за Бечку државну оперу. У срцу ове поставке се налази рингишпил, а ево како је драматург Александер Мејер-Дерценбах објаснио симболику ове продукције: „Код Прокофјевљевог Коцкара, као и код Достостојевског, не говори се о црвеном/црном на столу за рулет, већ о поништавању свих темељних категорија на жрвњу живота; у до екстрема појачаним афектима, поларитет нестаје и супоротности почињу да личе једна на другу: љубав и мржња, врлина и порок, срећа и несрећа, вера и невера, добитак и губитак - ова поуздана дихотомија се поништава као код коњаника на каруселу, који галопира у круг, а суштински се не помера - баш као и структурна једнакост црвеног и црног, која се овде налази у позадини - тако се и Полина и Алексеј из љубави мрзе и из мржње воле."

*     *     *

Музичка редакција Трећег програма Радио Београда свим слушаоцим и љубитељима опере нуди сасвим нову сезону директних преноса оперских представа.
Од 12. септембра до 29. јуна реализоваћемо 22 директна преноса из 11 европских оперских кућа у Милану, Паризу, Бечу, Москви, Лондону, Мадриду, Торину, Барселони, Минхену, Франкфурту и Напуљу - са позорница на којима је стварана историја опере.
Међу њима ће се наћи нова дела, оперски раритети, заборављена ремек дела и највољеније опере свих времена из пера Кавалија, Глука, Римског-Корсакова, Рубинштајна, Вердија, Гуноа, Фон Ајнема, Шарина и других.

Сезону почињемо 12. септембра преносом из миланске Скале, где ће у опери Тамерлан Георга Фридриха Хендла насловну улогу тумачити Бежун Мехта уз Пласида Доминга у улози његовог супарника Бајазита. У свету барокне опере бићемо и у Кавалијевој Хипермнестри са фестивала Глајнборн (23. септембар), као и у Хендловом Ариодантеу чију ћемо премијеру преносити из Бечке опере, 24. фебруара. У обе опере извођењима ће руководити један од највећих експерата за барокну оперу, диригент Вилијам Кристи. Посебан куриозитет ће бити извођење опере Олимпијада Леонарда Леа из Театра Сан Карло у Напуљу (4. новембар) - места где је и премијерно изведена 1737. године.
Руски оперски репертоар ове сезоне ће бити заступљен делима Сњегурочка Николаја Римског-Корсакова коју ћете слушати из Бољшој театра у Москви (30. септембар), затим Коцкар Сергеја Прокофјева из Бечке државне опере (7. октобар) и мало познато остварење под називом Демон Антона Рубинштајна, које ће бити изведено 26. априла 2018. године у Театру Лисеу у Барселони.

Поред овог оперског раритета, слушаоцима ћемо понудити и ретко извођене опере Бенџамина Бритна (Глоријана) и аустријског композитора XX века, Готфрида фон Ајнема (Дантонова смрт) које ће бити изведене у Театру Реал у Мадриду (14. април 2018. године), односно Бечкој државној опери (24. март 2018. године). Као Елизабету I у Глоријани слушаћемо Ану Катарину Антоначи, док ће ансамблом у Фон Ајнемовом делу дириговати Сузана Мелки. Међу остварењима које ће слушаоци Трећег програма Радио Београда први пут моћи да прате у директним оперским преносима, биће и Чаробни стрелац Карла Марије Вебера (16. јун 2018. године) из Бечке државне опере; оперу Бенвенуто Челини Хектора Берлиоза моћи ћете да пратите 2. јуна 2018. године из опере Бастиља у Паризу под управом шефа диригента Париске националне опере Филипа Жордана, а Ломбардијце Ђузепа Вердија 17. априла 2018. године из Театра Ређо у Торину.
Нећемо занемарити ни популарна оперска дела попут Бизеове Кармен (17. фебруар 2018. године из Беча), Вердијевих опера Аида (22. март 2018. године из Мадрида) и Отело (21. октобар, Ковент Гарден у Лондону), у којој ће насловну улогу певати Јонас Кауфман, затим Белинијевог Пирата из миланске Скале (29. јун 2018. године) и Чилеине Адријане Лекуврер, у којој ће насловну улогу певати Ана Нетребко.
У току сезоне, имаћемо и два специјална догађаја - први је извођење последње опере Шарла Гуноа, Заморин данак, коју ћемо преностити 28. јануара 2018. године из Принц Реген театра у Минхену, када ће бити обележено 200 година од рођења композитора. Други је светска премијера нове опере једног од најцењенијих савремених композитора, Салватореа Шарина - Видим те, осећам те, губим се, која ће бити постављена 14. новембра у миланској Скали. Ово је прави куриозитет, будући да се савремене опере ретко нуде у директним радијским или телевизијским преносима.
Нашу „велику туру" обогатиће и два концерта из Немачке - 17. децембра, у празничну атмосферу увешће нас хор Le Concert d'Astrée и Симфонијски оркестар Франкфуртског радија под управом Емануел Аим, који ће извести Хендлов Dixit Dominus и Бахов Магнификат. Велика вокално-инструментална дела слушаћете и 26. јануара 2018. године из Херкулове дворане у Минхену, где ће бити изведен циклус Песма о земљи Густава Малера са Магдаленом Коженом и Стјуартом Скелтоном, уз Симфонијски оркестар Баварског радија под управом Сајмона Ретла.
Детаљне информације о свим преносима биће благовремено објављиване на сајту Радио-телевизије Србије и на Фејсбук страници Трећег програма „Велика оперска тура" 2017-2018.


Уреднице преноса: Ирина Максимовић и Ксенија Стевановић



Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво