„Мали мајстори” Бернхард Ромберг и Андреас Ромберг

У петој, последњој емисији циклуса у којем критички сагледавамо концепт „малих мајстора”, потеклог из традиционалног наратива немачке историје музике, слушаћете вокално-инструменталне композиције Андреаса Ромберга и Антоњина Рејхе

Најзначајнији део каријере Андреаса Ромберга одвијао се у Хамбургу, граду који је овом аутору, са одређеним прекидима, био дом од 1793. до 1814. године. У овом периоду Андреас Ромберг се посветио свом композиторском опусу, стављајући каријеру виолинисте-виртуоза у други план, а посебно је јачало његово интересовање за вокално-инструменталне жанрове. Још од доба Телемана, те Карла Филипа Емануела Баха, Хамбург је неговао традицију јавних концерата на којима су централно место заузимали небогослужбене кантате и ораторијуми духовне тематике. У последњим годинама XIX века Андреас Ромберг је радио на кантати на стихове епа Месија Фридриха Готлиба Клопштока, једног од водећих песника епфиндзамер стила, а у којем се обрађује тема избављења човечанства од греха. Након што је кантата имала своју премијеру у Хамбургу око 1800. године, Андреас Ромберг је извршио још једну амбициозну ревизију рукописа који је затим понудио свом издавачу. Како је овај подухват оцењен као непрофитабилан, до публикације кантате није дошло, те је ово капитално Ромбергово дело, у другој верзији из 1802. године, своју премијеру завредило тек у нашем столећу.

Антоњин Рејха је рођен у Прагу исте године као и Бетовен, а своју каријеру градио је најпре у Бону, где је заједно са Бетовеном свирао у дворском оркестру, те у Хамбургу, Бечу, и напослетку Паризу, у којем се посветио и теоријском и педагошком раду на Конзерваторијуму. Иако је Рејха у вештини компоновања најпре био самоук, доцније је у своје учитеље могао да уброји бечке композиторе и педагоге, Јохана Георга Албрехтсбергера и Антонија Салијерија, а поред тога студирао је и математику и филозофију. Као композитор, а још више као теоретичар, Рејха је био склон иновацијама, нудећи ново виђење музичке форме, реконструишући полифоне облике попут фуге, те указујући на потенцијале полиритмије и политоналности. Његова кантата Нови псалм написана је 1807. године, током последњих година композиторовог боравка у Бечу, пре него што се преселио у Париз, и то у време када су вокално-инструментални жанрови попут кантате и ораторијума били популарни у Бечу и заузимали централно место на јавним концертима. Дело је писано на стихове Зигфрида Аугуста Малмана који представљају парафразу молитве Оче наш.

Срђан Атанасовски



Коментари

Prodajem
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
C.T. Toraksa
Поштујте правила пре давања крви на анализу
Adaptacija
„Буђење пацова“ – ново рухо филмског класика Живојина Павловића
slobodan izbor ishrane
Главни град Финске избацује месо како би заштитили климу, осим у ретким изузецима
Prijava za kviz Slagalica
Пријавите се