Semafor napunio 150 godina

Danas je uobičajeni predmet na skoro svakoj raskrsnici. Često se ljute na njega. Neretko ga i psuju. Ponekad i pohvale kada uhvate „zeleni talas“. Ali bez njega ne bi mogao da se zamisli moderni saobraćaj. Dobri, stari semafor napunio je 150 godina.

Uprkos tome što ga danas uzimamo zdravo za gotovo, pre 150 godina sve važnije saobraćajne pravce i raskrsnice regulisali su policajci.

Sve se to, međutim, promenilo decembra 1868. godine kada je prvi semafor postavljen u Londonu. Na visini od oko šest metara stajao je nad raskrsnicom ispred Vestministerske palate.

Sa više od 1.000 pogibja na londonskim putevima, nadležni su morali nešto da urade kako bi doveli u red prestoničke saobraćajnice. Železnički inženjer Džon Pik Najt znao je rešenje.

Imajući u vidu pronalazačevo zvanje, ne iznenađuje činjenica da je prvi semafor neodoljivo podsećao na železničku signalizaciju, a imao je i pokretne ruke, koje je ručno pomoću poluga kontrolisao policajac. Za noćni režim tu su bile crvene i zelene gasne lampe.

Ipak, napori londonskih vlasti da poprave bezbednost u saobraćaju bili su prilično kontroverzni.

„Direktna kontrola kretanja, 'stani, kreni', nije se baš dopala viktorijanskom liberalnom društvu“, kaže za En-Bi-Si njuz Dejvid Runi sa Univerziteta u Londonu.

U to vreme, London je vapio za kontrolom saobraćajnica. Populacija grada „eksplodirala" je sa tri miliona 1861. na sedam 1910. godine.

Ipak, „karijera“ prvog semafora bila je kratka. Posle samo mesec dana rada, curenje gasa izazvalo je seriju eksplozija u kojima je policajac pretrpeo ozbiljne povrede.

Od tada, London je čekao više od pola veka na električne semafore, koji su sredinom 1920-ih godina došli iz SAD i počeli da se postavljaju na brojnim saobrajnicama u gradu.

Moderni električni semafori su američki izum, a prvi, sa crvenim i zelenim svetlima je postavljen 1912. u Solt Lejk Sitiju.

Osmislio ga je policajac Lester Vajer. U istom gradu, pet godina kasnije, počeo je sa radom i prvi umreženi sistem semafora, kojim se upravljalo sa jednog mesta i regulisao je saobraćaj na šest raskrsnica. Automatska kontrola umreženih raskrsnica je uvedena marta 1922. u Hjustonu u Teksasu.

Prvi semafor koji je regulisao saobraćaj u sva četiri smera na raskrsnici, i sa tri boje, napravljen je 1920. godine u Detroitu.

Број коментара 4

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

четвртак, 19. септембар 2024.
20° C

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи