Sa dna jezera na nebo, „šturmovik“ ponovo ponosno leti

Legendarni sovjetski jurišni bombarder „iljušin 2 šturmovik“, restauriran prošlog leta, vratio se na nebo nakon probnih letova na međunarodnim avio-sajmovima. „Šturmovik“ je jedan od najčešće proizvođenih aviona u istoriji svetskog vazduhoplovstva, a tokom Drugog svetskog rata bio je strah i trepet za nacističke kopnene snage, posebno oklopne jedinice.

Sredinom prošlog juna, tek restauriran „šturmovik“ vinuo se prvi put posle skoro 75 godina na nebo iznad Sibirskog istraživačkog instituta avijacije u Novosibirsku.

Uprkos neverovatnom broju od 36.163 napravljena primerka, ovo je tek drugi „šturmovik“ u letnom stanju. Prvi koji je osposobljen bio je „iljušin 2“ Pola Alena, osnivača „Majkrosofta“, koji se nalazi u istorijskom muzeju u Everetu, u državi Vašington.

Restauracija „šturmovika“ u Novosibirsku izvedena je kao plod saradnje nekoliko ruskih organizacija, uključujući Fondaciju „Iljušin“ za promociju i čuvanje istorijskih vojnih letelica.

Potporučnik Valentin Skopintsev, zajedno sa zadnjim nišandžijom Vladimirom Gimjonijem, leteo je u njemu u okviru 46. Jurišne vazdušne eskadrile Severne flote, a u vazdušnoj borbi 25. novembra 1943. godine „šturmovik“ je pretrpeo oštećenja u sukobu, pa su bili primorani da prinudno slete na zaleđeno jezero. 

Obojica su uspeli da napuste letelicu, koja je posle nekog vremena potonula na dno jezera, gde je ostala više od sedam decenija. Sada je konačno dočekao da ponovo ponosno leti nebom.

„Leteći tenk“ čija je pojava ledila krv

Iako su mu piloti iz milošte tepali „Iljuša“, u istoriji je ostao poznat po nadimcima koje su mu nadenuli neprijatelji – „grbavac“ i „leteći tenk“.

Zbog činjenice da je bio izuzetno dobro oklopljen, mali kalibri iz ručnog naoružanja nisu mogli da mu nanesu mnogo štete. S druge strane, leteći izuzetno nisko predstavljao je veoma tešku metu za legendarni nemački protivvazduhoplovni top od 88 milimetara.

Najveća pretnja su mu bili topovi srednjeg kalibra od 20 i 37 milimetara.

Nosio je dva člana posade, postizao maksimalnu brzinu od oko 400 kilometara na čas, dolet mu je bio 720 kilometara, a pokretao ga je dvanaestocilindrični motor sa snagom od 1.285 kilovata.

Od naoružanja imao je dva topa od 23 milimetra, dva mitraljeza od 7,62 milimetra i jedan odbrambeni mitraljez od 12,7 milimetara u zadnjoj kabini. Nosio je do 600 kilograma bombi, kao i četiri nevođene rakete za gađanje ciljeva na zemlji.

Број коментара 6

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

петак, 29. март 2024.
15° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво