Bi-Bi-Si: „Jugo“ – poslednji stvarno užasan auto!

Pre 30 godina kragujevačka „Zastava“ izvezla je prvi „jugo GV“ na američko tržište i ponudila ga kupcima po ceni od 3.990 dolara. Britanski Bi-Bi-Si u tekstu povodom jubileja dolaska „juga GV“ u Ameriku, piše da se oznaka GV odnosila na "Good Value" (Dobra vrednost), ocenjujući da je to bila loša marketinška poruka, koja je od samog starta bila osuđena na propast.

Би-Би-Си: „Југо“ – последњи стварно ужасан ауто! Би-Би-Си: „Југо“ – последњи стварно ужасан ауто!

U tekstu, koji je u svom stilu naslovio „Poslednji stvarno užasan auto na svetu“, Bi-Bi-Sijev novinar Dejvid Gibson podseća da je za prodor „juga“ na američko tržište najzaslužniji bio biznismen Malkolm Briklin.

Sredinom 1980-ih godina je u SAD bilo poželjno da svako poseduje jeftino i ekonomično prevozno sredstvo, što je Briklin iskoristio.

Uz pomoć američkih političara Henrija Kisindžera i Lorensa Iglbergera postignut je dogovor sa jugoslovenskim vlastima i „jugo“ je prvi put Americi predstavljen na sajmu automobila u Los Anđelesu 1984. godine.

Da bi mogao da se prodaje u SAD na „jugu“ je moralo da se izvrši oko 500 prepravki.

Iako je automobil zasnovan na „fijatu 127“ sa maksimalnom brzinom od oko 138 km/h (86 milja na sat) u tom trenutku bio najsporiji na američkom tržištu, njegova prodaja je išla munjevito, navodi Bi-Bi-Si.

Izvoz je, međutim, 1992. zaustavljen raspadom bivše Jugoslavije i ratom, a Bi-Bi-Si podseća i da je NATO 1999. bombardovao fabriku „Zastava automobili“, navodno pogrešno misleći da je reč o „Zastava oružju“.

„Bomba je, međutim, pala godinama pre toga“ i, kako navodi britanski javni servis, „jugo“ je Amerikancima postao glavni predmet šala.

„Mogao bi da udvostučiš vrednost juga, samo ako mu napuniš rezervoar“, bila je jedna od šala koja je kružila Amerikom sredinom 1980-ih.

„Jugo“ je bio i  zvezda“ u nekoliko filmova, a jednu od glavnih uloga „tumačio“ je i filmu Ko je ubio Monu?.

Iako je bio predmet podsmeha u nekoliko navrata i u popularnoj emisiji Bi-Bi-Si-a „Top gir“, britanski javni servis na kraju postavlja pitanje „koliko je 'jugo' zaista bilo loš?“.

Istražživanje koje je 1987. objavio magazin „Popularna mehanika“ (Popular Mechanics) pokazuje upravo suprotno.

Oko 78 odsto vlasnika „juga“ u SAD ocenilo je kvalitet svog vozila kao „dobar“ ili „odličan“, dok je 42 procenta navelo da bi ponovo kupili isti automobil, podseća Bi-Bi-Si.

„Jugo“ se proizvodio od 1980. do 2008. a prodat je u blizu 800.000 primeraka. Kragujevačka „Zastava“ je u ovaj automobil ugrađivala motore snage 45, 55, 60 i 65 konjskih snaga.

Број коментара 36

Пошаљи коментар
Види још

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

уторак, 23. април 2024.
11° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво