Bez savršenih cipela nema savršenog (plesnog) koraka

Da cipele pomažu da se ide korak unapred znaju plesači širom sveta. A koliko je bitno da igramo u kvalitetnoj obući i zašto je za dobrog plesača važno da onaj ko pravi cipele za ples razmišlja kao cipela otkrivaju dva obućara iz Beograda koji već godinama vode računa o stopalima profesionalnih i amaterskih plesača, ali i poneke neveste.

Milošu Miloradoviću kupovina cipela važnija je nego njegovoj devojci. Ali on ne kupuje obične, već tango cipele. Šest godina igra argentinski ples, a u obućarskoj radionici ne testira samo cipele, nego i korake.

„Za igrača, kao prvo, bitno je da je udobna, bitno je da je dobro iskrojena, da je tačna, da je baš po nozi. Za muškarca recimo, kao čarapa, da može biti stabilan u njoj da može biti precizan u plesu“, priča Miloš.

Da bi napravio udobne i kvalitetne plesne cipele majstor Branko Cvijetanović iz radionice „Tango cefiro“ i sam je nakratko morao da bude u ulozi plesača. Iako po profesiji laborant, od dede je učio zanat od kog već deceniju živi. U poslu mu pomaže i ćerka.

„Jednostavno to mora da se desi da tango dođe u tvoj život i ti moraš da počneš da razmišljaš kao cipela, moraš da počneš da razmišljaš kao plesač da bi bilo šta radio“, objašnjava Branko i ističe da bilo ko može da pravi takve cipele, ali da mora da da dušu u svoj proizvod.

Plesne cipele ne prate modu, kaže Branko. Njihov trend diktira mašta. Zato u njegovoj radionici ima više od 400 modela cipela.

„Plesne cipele su namenske cipele i osnovna karakteristika im je da imaju izuzetnu stabilnost, izuzetnu udobnost i ja to zovem 'idu korak unazad'. Za ulične cipele krećemo se ležerno, polako idemo napred. U plesu, moramo biti spremni da ćemo ići unazad, sa strane, pregibe, skokove. Žene koje plešu znaju po deset sati da plešu. Za tih 10 ili osam sati ne sme da boli stopalo i ona u plesu ne sme da oseća da ima cipelu“, naglasio je majstor Branko.

Bez obzira na to da li se prave za mlade ili za igračice, za izradu plesnih cipela postoje posebni standardi.

„Kod ženske sandale stabilnost je pod jedan, visina pete, mora da bude centrirana. U prednjem delu moraju da budu mekane. Sad zamislite jednu petu od devet santimetara visine koja treba da bude ekstra stabilna i da bude mekana. To je nauka“, zaključio je majstor Cvijetanović.

Naukom izrade obuće bave se i oni koji prave cipele za scenu. Na četvrtom spratu Narodnog pozorišta u obućarskoj radionici izrađuju se cipele za sve ansamble. Ipak, kako majstori priznaju, najzahtevnije su plesne cipele.

Naročito ženske jer osim što moraju da prate liniju noge i lepo izgledaju, potrebno je da budu i funkcionalne. Posebno zahtevna je i izrada patika za baletske igrače, kaže Žarko Lukić koji u ovom pozorištu radi više od dvadeset godina.

„Mora za svakog posebno da se uradi zbog pokreta, da ih ništa ne ometa pri igri, da ne razmišljaju o kostimu, da razmišljaju samo o onome što treba da urade na sceni. To bi im odvlačilo pažnju i onda su zahtevni baš“, opisuje Lukić saradnju sa plesačima.

Dok je ljudi biće i plesa, pa tako i potrebe za plesnim cipelama. Pitanje je, međutim, da li će biti i obućara koji umeju da ih naprave, jer kako majstori kažu, malo je onih kojima mogu da prenesu svoje umeće.

broj komentara 0 pošalji komentar