Osvrt na zlatno doba "Voga"

Dokumentarni film "Septembarsko izdanje" prati način na koji urednica američkog "Voga" Ana Vintur sa svojim saradnicima realizuje najznačajnije izdanje u 2007. godini, u vreme finansijskog vrhunca modne industrije. Vinturova je već dve decenije jedna od najmoćnijih osoba u svetu mode, a široj javnosti je poznata kao osoba koja je poslužila kao inspiracija za film "Đavo nosi Pradu".

"Septembarsko izdanje" je film koji govori o jednoj od najvažnijih osoba u modnoj industriji - Ani Vintur i časopisu koji ona uređuje, američkom "Vogu". Ovaj dokumentarni film je prvi put omogućio javnosti uvid u način na koji funkcioniše ovaj prestižni modni magazin.

Film prati urednicu i njeno osoblje dok stvaraju septembarsko izdanje časopisa, koje je najobimnije u godini i kojeg željno iščekuju svi koji su zaposleni u modnoj industriji, kao i oni koji se interesuju za modu.

"Prikazan je način na koji funkcioniše magazin, kako pristupamo određenoj temi, naporan rad i kreativnost koji su neophodani, svi problemi i konačno uspeh. Mislim da je septembarsko izdanje izuzetno značajno za industriju, tako da je mogućnost uvida u njegovo stvaranje za nas posebno značajno, a nadamo se da će zanimati i gledaoce", kaže Ana Vintur.

Režiser filma Ar Džej Katler (RJ Cutler) imao je potpunu kreativnu slobodu.

"Ar Džej je bio vrlo diskretan", izjavila je Vinturova. "Naravno da smo u početku bili oprezni i sumnjičavi, ali je on sa nama proveo devet meseci, tako da smo ga na kraju prihvatili kao člana našeg tima."

Vinturovu prati reputacija da je veoma oštra. To najbolje potvrđuje činjenica da je lik kojeg igra Meril Strip u filmu "Đavo nosi Pradu" zasnovan na njoj.

"Septembarsko izdanje" je premijerno prikazano u SAD 28. avgusta, dok će se širom sveta prikazivati sledećeg meseca.

Najteže izdanje ikada 

Film je sniman tokom osam meseci 2007. godine, dok su Ana Vintur i njeni saradnici spremali septembarsko izdanje, koje je tradicionalno najznačajnije u godini i ispunjeno reklamama, tako da donosi najviše prihoda.

Izdanje o kojem film govori pokazalo se kao najveće u istoriji. Bilo je teško preko dva kilograma i sadržalo je 840 strana i 725 "upeglanih", veoma skupih oglasa.

Vinturova i Katler verovatno nisu ni bili svesni da će 2007. godina predstavljati vrhunac za modu i izdavaštvo i da će naredne godine oba sektora doživeti drastičan pad zbog ekonomske krize.

Dani prikazani u filmu zbog toga već danas izgedaju kao već prohujalo "zlatno doba" za modu. Posle dve godine recesije, aktuelno septembarsko izdanje ima 584 strane, od čega su 427 reklame, čija je cena opala za 40 odsto u odnosu na 2007. godinu.

Takođe, naslovna strana najavljuje članke koji se obraćaju širokim masama, što je prethodne dve decenije bili neprihvatljivo za Vinturu, poznatoj po elitizmu.

Sve su to razlozi koji su uticali da "Konde Nast", izdavački "teškaš" koji je, pored "Voga", vlasnik i "Njujorkera" i "Veniti fera", uposli konsultantsku firmu "Mekinzli" koja će izvršiti sveobuhvatnu reviziju poslovanja.

Kompanija je već otpustila recepcionere, otkazala isporuke svežeg cveća, koje bi svakog jutra zakrčile liftove, i tako drastično smanjila troškove za prezentaciju - uključujući i prekid dotadašnjeg običaja da se klijentima plaća pedikir i manikir.

Nesumnjivo, "Mekinzli i ko." će preporučiti dalje smanjenje troškova, kao i nova otpuštanja, iako je "Njujork post" objavio da će tokom modnih revija u Parizu Vinturova sa svojom svitom odsesti u "Ricu", kao što je to i ranije činila.

Tri nedelje pre početka njujorške nedelje mode, atmosfera u svetu mode je sumorna. Događaj, koji je nekad bio sinonim za raskoš, preterivanje i razmetanje, sada je usmeren na puko komercijalno preživljavanje.

"Septembarsko izdanje" tako prikazuje epohu u kojoj je modna idustrija doživela vrhunac.

Strah i trepet za saradnike

Jedna scena iz filma prikazuje Grejs Kodington, prekaljenog kreativnog direktora, koja se jada jer je njena šefica odbila da objavi fotografije sa snimanja na kojem je potrošeno 50.000 dolara.

"Morala sam da pokažem koliko sam frustrirana", rekla je Kodingtonova. "Naravno, ako fotografije nisu dobre, treba ih odbiti, ali ja u ovom slučaju nisam tako mislila".

"Septembarsko izdanje" počinje obraćanjem Vinturove, koja govori kako moda može da učini ljude vrlo nervoznim. Kako u više navrata pokazuje film koji traje 88 minuta, Vinturova ima sličan efekat na ljude.

Primeri za to su scena kad glavni dizajner "Iv Sen Lorana" zamuckuje i gestikulira nakon što mu je predočeno da njegova revija nikog nije impresionirala, ili kad je člana osoblja umalo rasplakala kada ga je ismejala zbog nedostatka kreativnosti.

Ni subjekti fotografisanja nisu pošteđeni njenih komentara. Za jednu manekenku kaže da izgleda kao trudnica, dok Sijenu Miler, koja je bila na naslovnoj strani tog septembarskog izdanja, kritikuje zbog izgleda njenih noktiju, vrata i zuba.

Reagujući na te komentare, Milerova kaže da se nije naljutila i da je očekivala i daleko gore od toga.

Genijalna "ledena kraljica" 

Uprkos svim nadmenim izjavama, Vinturova je predstavljena kao humanija i simpatičnija osoba od "ledene kraljice" koju tumači Meril Strip u filmu "Đavo nosi Pradu". Taj film se zasniva na knjizi koju je napisala bivša asistentkinja Vinturove.

Kako film odmiče, kao drugi glavni lik filma se izdvaja i Grejs Kodington (68 godina), bivši model iz šezdesetih, koja se američkom izdanju "Voga" priključila u isto vreme kad je Vinturova počela da radi u britanskom izdanju magazina.

Dinamika odnosa ove dve žene postaje pokretačka sila, a Kodingtonova je jedna od retkih koji prkose urednici i brani svoja gledišta u situacijama u kojim bi se drugi uplašili i zbunili.

I pored sve tenzije koja postoji između njih, Vinturova za svoju koleginicu priznaje da je "genije".

Premijera filma "Septembarsko izdanje" počela je reklamom za prvi dan "Nedelje mode" koja promoviše kupovinu, a osmislila ju je Ana Vintur.

Više od mode 

Odmah iza finansija, modna idustrija je druga po snazi u Njujorku, jer zapošljava više od 175.000 ljudi i stvara milijarde dolara u platama i porezima.

Mesto Vinturove u industriji niko ne osporava, ono što izaziva više kontroverzi su njeno ponašanje i stil. Čak i oni koji su joj naklonjeni priznaju da važi za otuđenu, hladnu i zahtevnu.

Tako izdavač "Voga" Tom Florio priznaje da on mora da bude ljubazan za oboje.

Njeni zagovornici je hvale zbog njene sposobnosti da uoči trendove i sklonosti da promoviše mlade dizajnere. Kritičari joj zameraju opsesiju izuzetno mršavim ženama, luksuzni elitizam i upotrebu krzna.

U poslednje vreme je u medijama doveden u pitanje njen posao, za koji je plaćena dva miliona dolara godišnje, ali su iz "Konde Nesta" odlučno negirali mogućnost da Vinturova ode.

Vinturova je svog oca označila kao najuticajnijeg za izbor karijere.

Malo je verovatno da će se njena ćerka Bi baviti istom profesijom, jer ona u filmu na jednom mestu primećuje: "Neki od ovih ljudi iz mode se pretvaraju da je moda život, a ona je, ustvari, samo zabavna i zanimljiva."

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

четвртак, 19. септембар 2024.
18° C

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи