Srbija sve primamljiviji partner stranim filmskim produkcijama

Sve veći broj stranih produkcija snima filmove, serije, reklame u Srbiji. Zahvaljujući tome, Srbija je prošle godine ostvarila prihod od 35 miliona evra.

Strane produkcije privlače, pored dobrih lokacija, niske cene i poreske olakšice, navodi gost Jutarnjeg programa, profesor Stanko Crnobrnja. To što se poslednjih godina beleži rast stranih produkcija u Srbiji u mnogome je posledica što je vlada uvela poraske olakšice, što znači da strani producenti kada ovde potroše i ulože svoja sredstva, kada završe snimanje njima se vraća iznos PDV-a.

„Te mere su postigle željeni cilj i odjednom se za trostruko uvećao broj producenata u Srbiji, jer oni sada uz taj povraćaj, ovde mogu da rade sa našim vrhunskim stručnjacima, filmskim radnicima koji su vrlo iskusni i vrlo kvalitetni, ali, nažalost, takva je situacija, rade za honorare koji su znatno manji, nego recimo u Holandiji, Nemačkoj, Americi i Turskoj, i tako dalje. Tako da su ta dva faktora, u stvari privlačnost koju Srbija ima“, objašnjava profesor Crnobrnja.

Filmska industrija Srbije ovim ulaganjima će moći konačno da se stabilizuje i konsoliduje, da dobije tu osnovu koja joj omogućava da raste, i to se sada dešava upravo, pred našim očima, dodaje gost Jutarnjeg programa.

„Svi radnici u filmskoj industriji su zaposleni, malo njih je bez posla, zato što se istovremeno odvija još jedan proces, a to je enormna proizvodnja televizijskih serija. I filmski stvaraoci, možda najžilaviji u ovim vremenima tranzicije, uspeli su da uspostave kontakte, da se povežu sa drugim tržištima, da se organizuju među sobom i da nastupe prema nadležnim organima tako da oni shvate potrebu da naprave te uslove i tu atmosferu da stranci dođu, ali i da naši filmski radnici mogu da rade“, naglašava profesor Crnobrnja.

Iznos troškova za snimajući dan koje potroše strane produkcije u Srbiji je vrlo relativan jer kod nas snimaju i Turci, i Indusi, i Hrvati, i Amerikanci i mnogi drugi, tako da sve zavisi od pojedinačnog slučaja.

„Za razliku od visoko sindikalno uređenih tržišta gde se tačno znaju visine honorara, kod nas je još uvek na snazi slobodna pogodba, tako da se na tom nivou filmska industrija nije do kraja konsolidovala. Zato su bili prinuđeni da nađu balans kako bi se postigla konkurentnost u pogledu cene, stručnosti i budžeta kojim raspolažu strane produkcije, ali treba imati u vidu da ti budžeti nisu preterano visoki“, kaže na kraju gostovanja u Jutarnjem programu reditelj Stanko Crnobrnja.

broj komentara 0 pošalji komentar