Malešević: Film „Apofenija“ kao metafora postojanja

Ostvarenje „Apofenija“ Marina Maleševića biće prikazan na ovogodišnjem Festu, u okviru takmičarskog programa „Srpski film“, a reditelj kaže da pojam u nazivu filma doživljava kao izvesnu metaforu postojanja.

Termin apofenija, kako navodi reditelj Marin Malešević, retko se koristi, ali, sa druge strane, svako ga je, u većoj ili manjoj meri, iskusio.

„U filmu je njegova uloga veoma konkretna u smislu motiva koji će usloviti da se četiri glavna lika u završnoj sceni filma spoje, zatim dožive nešto što bi moglo da predstavlja nešto više i veće od njih samih, ali takođe bi moglo predstavljati samo iluziju. U tom smislu ja taj pojam u filmu doživljavam kao izvesnu metaforu postojanja, da li ono ima svrhu ili nema“, objasnio je Malešević, objavljeno je na sajtu Festa.

Za sinopsis Apofenije Malešević je nagrađen u Briselu još 2009. godine, a komentarišući koliko se od tada promenila naša stvarnost, reditelj primećuje da su se određene dnevnopolitičke okolnosti menjale, ali da suštinski nije bilo promena.

„Da sad imam priliku nešto da menjam, to bi više išlo u smeru oblikovanja samog filma kao pokušaja da postane umetničko delo, nego u smeru puke aktuelizacije“, dodao je reditelj.

Prema njegovim rečima, Dragan Stanković i on nisu razmišljali o publici dok su posali scenario: „Kad malo bolje razmislim, mi sebe vidimo kao idealnu publiku. Otuda valjda i 'globalni uspeh' koji smo postigli“.

Apofenija traje tri sata i Malešević ističe da je struktura scenarija takva da u filmu ne postoji jedan glavni lik, već njih četiri.

„Pošto je za razumevanje filma bitno da se prikažu intimne okolnosti svakog od njih, to prosto zahteva određeno vreme. Zapravo, pre snimanja nismo razmišljali o tome da li će film trajati dva ili tri sata. Za mene je dužina filma nebitna, sem u smislu koliko vam sama forma omogućava postizanje željenog efekta“, precizirao je autor ostvarenja.

Poslednja klapa Apofenije pala je u leto 2012. godine, a Malešević je dugo čekanje na premijeru obrazložio finansijskim problemima.

„Mislim da je izraz postprodukcioni pakao aktuelan u našoj kinematografiji već petnaestak godina“, rekao je Malešević koji, kako kaže, ima utisak da „osim eventualno (Emira) Kusturice, niko od mladih ili reditelja srednje generacije ne može da živi od filma“.

„Iz moje perspektive film je trenutno kod nas samo hobi, doduše takav koji ima tu moć da vam odredi život“, napomenuo je Malešević.

Premijera na Festu Maleševiću znači priliku da možda jasnije vidi mesto svojih filmova u savremenoj srpskoj produkciji.

broj komentara 0 pošalji komentar