Monitori utiču na moždani razvoj dece

Najnovija studija dokumentuje strukturne razlike u mozgu dece predškolskog uzrasta, vezane za korišćenje raznih vrsta monitora.

Studija Medicinskog centra dečje bolnice u Sinsinatiju pokazuje da deca koja provode više vremena pre monitorom, imaju niži stepen strukturnog jedinstva tzv. bele materije u delovima mozga koji podržavaju jezik i druge veštine pismenosti. Ova deca takođe imaju niže ocene u oblasti jezika i pismenosti. 

Studija je uzela u obzir preporuke Američke akademije za pedijatriju koja je dala određene preporuke, ne uzimajući u obzir samo vreme provedeno ispred monitora, već i pristup ekranima, uključujući prenosne uređaje, zatim sadržaj, kao i to sa kim i kako deca komuniciraju kada koriste monitore. 

„Ova studija postavlja pitanja da li pojedini aspekti upotrebe medija zasnovanih na korišćenju monitora, mogu u ranom detinjstvu stumulisati mozak na specifičan način, tokom ovog brzog, formativnog stanja njegovog razvoja“, kaže lekar Džon Haton, glavni autor studije.

„Iako još ne možemo utvrditi da li vreme provedeno pred monitorom izaziva ove strukturne promene ili podrazumeva dugoročne rizike u neurološkom razvoju, ovi nalazi opravdavaju dalje istraživanje kako bi se razumelo šta te promene znače i kako da postavimo odgovarajuća ograničenja za upotrebu tehnologije.“

Kada je reč o vremenu provedenom pred monitorom, preporuke Američke akademije za pedijatriju jesu da se kod dece mlađe od 18 meseci izbegava upotreba ekrana, osim video-ćaskanja, da roditelji dece uzrasta od 18 do 24 meseca treba da odaberu visokokvalitetni program i gledaju ga sa decom kako bi im pomogli da razumeju šta vide.

Za decu uzrasta od 2. do 5 godina, treba ograničiti upotrebu monitora na jedan sat dnevno visokokvalitetnih sadržaja.

Takođe, treba odrediti vreme bez monitora, poput večere ili vožnje, kao i mesta bez njih, kao što je spavaća soba.

Studija doktora Hatona uključila je 47. zdrave dece i to 27 devojčica i 20 dečaka između 3 i 5 godina, kao i njihove roditelje.

Deca su uradila standardne kognitivne testove, praćene određenim aparatima za procenu jedinstva bele materije u mozgu.

Istraživači su roditeljima dali određeni alat za praćenje, koji podrzumeva pomenute preporuke Američke akademije za pedijatriju.

Viši rezultati merenja kod kuće bili su značajno povezani sa nižim nivoom jezičkog izražavanja i opismenjavanja, kao i nižom sposobnošću brzog imenovanja predmeta.

To je povezano sa nižim jedinstvom bele materije u mozgu, koja podržava opismenjavanje i razvoj jezika. 

broj komentara 0 pošalji komentar