Pare decu kvare, a roditelji?

Studije ukazuju na to da je važno da roditelji pruže deci praktično iskustvo sa novcem kako bi se naučila da budu finasijski odgovorna. Deca o upravljanju novcem uče prvenstveno od roditelja kroz proces ekonomske socijalizacije a kako stručnjaci savetuju, pravo vreme za vežbanje finansijske odgovornosti je pre nego što se deca odsele od roditelja.

„Većina postojeće literature o ekonomskoj socijalizaciji fokusira se na primer koji roditelji daju svojoj deci i na ono što direktno uče decu o novcu. Međutim, istraživanja često zanemaruju treći važan činilac a to je pružanje praktičnog iskustva u upravljanju novcem“, ističe se u novoj studiji čiji je glavni autor doktorand Ešli Lebaron sa Univerziteta u Arizoni.

U istraživačkom radu „Praksom do savršenstva: iskustveno učenje kao metod ekonomske socijalizacije“ analizira se  koliko je važno da roditelji omoguće deci praktično iskustvo raspolaganja novcem kako bi ih finansijski pripremili za samostalni život. Studija sugeriše da bi buduća istraživanja trebalo da tu vrstu iskustvenog učenja posmatraju kao treći ključni metod ekonomske socijalizacije.

U studiji se preporučuje da bi roditelji mogli da deci omoguće praktično iskustvo sa novcem na više načina: davanjem džeparca, plaćanjem za obavljanje zadataka van njihovih uobičajenih obaveza, nagradom u gotovini za dobre ocene ili da ih ohrabre da štede za posebne kupovine ili dobrotvorne donacije. Tačni detalji zapravo nisu bitni, niti količina novca koja može da zavisi od finansijske situacije porodice, važno je da roditelji odmalena omogućuju deci da raspolažu novcem.

Pravo vreme za vežbanje finansijske odgovornosti je pre nego što se deca odsele od roditelja. Ešli Lebaron smatra da je kasno ako deca prvi put koriste kreditnu karticu, štede za nešto, otvore račun u banci ili rade neki posao tek kad su se već stambeno osamostalili.

Dok su deca pod njihovim nadzorom roditelji bi trebalo da im omoguće da raspolažu novcem na način koji je prigodan njihovom uzrastu. Lebaronova savetuje roditelje: „Pustite ih da prave greške kako bi im pomogli da se uče na njima i pomozite im da razviju navike pre nego što se osamostale jer su tada posledice loših odluka mnogo veće, kao i novčani iznosi sa kojima se raspolaže“.

Autori studije intervjuisali su studente uzrasta od 18 do 30 godina, kao i neke od njihovih roditelja i baka i deka. Studente su pitali šta i kako su ih njihovi roditelji učili o novcu, a roditeljnj, bake i deke su pitali šta i kako su učili svoju decu o novcu.

Većina učesnika u studiji izjavila je da im je u mladosti data neka vrsta praktičnog iskustva sa novcem i smatrali su da im je to izuzetno koristilo kao priprema za samostalno upravljanje finansijama. Oni koji nisu imali tu priliku, naveli su da bi voleli da je bilo drugačije.

Milenijalci loše barataju novcem? 

Lebaronova i saradnici identifikovali su tri osnovne stvari koje su učesnici studije naučili iz finansijskih iskustava tokom odrastanja: kako naporno raditi, kako upravljati novcem i kako mudro trošiti. Istraživači su takođe identifikovali tri osnovna razloga zbog kojih su roditelji omogućili deci praktično iskustvo sa novcem: da bi im pomogli da nauče finansijske veštine, steknu ekonomske vrednosti i da postanu nezavisni.

Ešli Lebaron se zainteresovala za proučavanje ove tematike delimično zbog uvreženog stereotipa da milenijalci loše barataju novcem. Pošto je i sama milenijalac počela je da se pita da li možda mlađim generacijama nije pružen isti obim praktičnih iskustava sa novcem koji su imali njihovi roditelji i bake i deke.

Iako još nema podatke koji bi podržali te generacijske razlike, Ešli Lebaron pretpostavlja da mnogi današnji roditelji nemaju poverenje u svoju decu kad je novac u pitanju, a to bi moglo biti problematično na duge staze.

„Roditeljima je ponekad teško da puste da njihova deca naprave grešku. Skloni su da štite decu od svega što je vezano za novac ali je zaista važno da roditelji podstaknu decu da raspolažu novcem odmalena da bi naučili kako se novac zarađuje, kako se njima upravlja i kako da ga mudro troše“.

U najboljem slučaju roditelji će učiti svoju decu o upravljanju novcem pomoću modelovanja, objašnjenja i praktičnog iskustva. „Najbolji pristup je kombinovani, gde roditelji daju dobar primer, stalno vode otvorene razgovore o novcu, a deca imaju priliku da se sama isprobaju“, rekla je Ešli Lebaron i dodaje: „Ako roditelji rade sve tri stvari, velika je šansa da će njihova deca naučiti važne lekcije o novcu“.

Број коментара 2

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

петак, 20. септембар 2024.
16° C

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи