Slikar i njegov grad

Sombor je grad zelenila, fijakera, vina, ali pre svega kulture i umetnosti. Među mnogobrojnim arhitektonskim lepotama posebno se izdvajaju somborska Županija, Gradska kuća, Gradski muzej, Crkva Svetog Đorđa, Galerija „Milan Konjović”…

Među Somborcima ima mnogo poznatih ličnosti iz svih oblasti javnog života, ali za ovu priču posebno su značajna dva umetnika ‒ Milan Konjović i Laza Kostić. Čuveni pesnik je u 19. veku povremeno boravio u kući koja je danas somborski dom slikara o kome govorimo, a to je Dragan Stojkov.

Stojkov je promenio mnogo adresa ‒ od rodnog Sombora, preko Novog Sada, gde je završio Srednju umetničku školu, potom Italije, u kojoj je studirao i diplomirao na Likovnoj akademiji u Veneciji, do konačno Beograda, gde nekoliko godina živi i radi. Međutim, kao istinski zaljubljenik u prirodu, koja mu je u slikarstvu večita inspiracija, stalno se vraća Somboru, gde svaki put iznova otkriva skrivena mesta tog grada i njegove okoline. Tu su, zapravo, skrivena mesta njegove duše.

Likovni rukopis Dragana Stojkova prepoznajemo po motivima kao što su školjka, kamen, obluci, pero, i po još mnogo čemu što smo videli vozeći se Bačkim kanalom ‒ pravim biserom Vojvodine. Čista i prozirna voda po kojoj plutaju beli lokvanji teče kroz bujno zelenilo. Sve ukazuje na netaknutu prirodu u kojoj živi raznovrstan svet flore i faune.

U tom nestvarno lepom somborskom svetu nastala su najbolja dela Milana Konjovića, koji je imao veliki uticaj na slikarski razvoj Dragana Stojkova, prenevši na njega specifičnu kreativnu energiju i odnos prema likovnom delu, ali i životu uopšte. Zato ne čudi što je Stojkov svestrani umetnik koji se pored slikarstva bavi i grafikom, fotografijom, pozorišnom scenografijom, ali i pisanjem, naročito poezijom.

I dok sedimo na klupi u dvorištu kuće u kojoj se može na neki čudan način osetiti prisustvo velikog Laze Kostića, saznajemo da je on svojim životom i pesmama značajno uticao na Dragana Stojkova, koji je napisao i knjigu o pesmi Santa Maria della Salute.

Likovni kritičari i istoričari umetnosti Stojkova nazivaju slikarom ravnoteže. Njegov crtež je precizno jasan, kompozicija slike svedena, paleta čista i prozračna. Sve ove komponente govore o jednom racionalnom, pragmatičnom duhu, ali istovremeno o duboko filozofskom i poetičnom stavu, koji slikar prenosi na platno.

To nas vraća na početak priče, na mesto rođenja i odrastanja Dragana Stojkova ‒ na grad Sombor. Poput većine vojvođanskih mesta, i on je miran, tih, a opet svojom bujnom, živopisnom prirodom i arhitektonskim zdanjima iz doba čuvene Marije Terezije, stvara erupciju raznovrsnih emocija u skrivenim mestima naših duša.

Da, takvi su slikar i njegov grad.

 

Број коментара 1

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

четвртак, 25. април 2024.
13° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво