Ima li vozača u automobilu?

Povodom nedavnog obeležavanja Evropskog dana bez automobila, parafrazirajući izjavu jednog od gradonačelnika po kojoj se od (prosečno) nekadašnja četiri putnika po vozilu, stiglo do nešto više od jednog, te (po njemu) dokaza da uskoro u kolima neće sedeti niko, mogli bismo izvući najmanje dva zaključka:

Da je dobri gradonačelnik imao na umu skori prelazak na neka futuristička, dalekoistočna prevozna sredstva koja se neće kretati drumovima, te u kojima nema potrebe ni za vozačem. Međutim, njegov dokaz bi ostao nedorečen, budući da bi takva, od živih bića raskomoćena vozila, samim tim izgubila funkciju ‒ te bismo ovaj zaključak mogli da diskvalifikujemo metodom reductio ab absurdum (dokazom kontradikcijom).

Ili, da se isti (op)setio matematičke lekcije po kojoj se pojedinačni, „osnovni slučaj" dokazuje (primerice, da je automobil prevozno sredstvo u kome ‒ zasad ‒ sedi određen broj putnika), a da se pravilom indukcije utvrđuje da svaki „proizvoljni slučaj" implicira sledeći slučaj (u ovom slučaju, progresivno smanjenje broja putnika u protoku vremena).

Svaki logičko-matematički postupak je, međutim, ograničen nekim praktičnim iskustvima i zakonima ljudske prirode koji nam ne dozvoljavaju da mehaničko izvođenje zaključaka dovedemo do krajnje konsekvence. Naime, mi ćemo prihvatiti hipotezu prema kojoj će dvojica programera instalirati deset potrebnih računarskih sistema za jedan sat, ukoliko bi jednom od njih za tu radnju bilo potrebno dva, prosto zato što su podelili posao. No ne bismo nikakvim deduktivno-induktivnim metodama došli do zaključka da bi šezdesetorica programera instalirali tih deset sistema za 12 minuta. Pitajte administratore po svojim firmama.

Ako bismo još dublje zaronili ‒ da li bi sliku jednog umetnika, koju je dovršio za mesec dana, 30 njegovih kolega finiširalo za jedan dan?

Bez obzira na neke presedane u kolektivnom umetničkom radu poznate iz prakse slikarskih radionica u doba renesanse i baroka, pitanje izgleda neumesno. Neko bi zapitao zbog čega, budući da je, na kraju krajeva, umetnički posao sličan svakom drugom manuelnom (umetnik radi rukama, pomoću pera, četkice, dleta, gudala ili nekih drugih alata). Pretpostavka je, dakle, apsurdna samo zbog toga što mi znamo i podrazumevamo da je umetničko stvaranje strogo individualno, strogo neponovljivo i strogo neprenosivo na neku drugu ličnost.

Umetnik ne može deliti svoj rad (i delo, kao učinak) ni sa kim, sem eventualno sa poreskom službom. I zato će on, uprkos svim naporima stvaralaštva, ostati do kraja vedar i spokojan. Jer, ako mu jedan poreznik naplati sto hiljada, to ne znači da će njih hiljadu biti u stanju da ga „olakša" za sto miliona.

Kakogod, ideja o automobilu bez putnika zajedno sa drugim primerima pokazuje da nema beskrajne pravolinijske evolucije koja bi se poklapala sa bilo kakvim vidom biološkog iskustva. Automatska teorijska spekulacija dovodi svaku progresiju do nulte tačke. I premda život u svojoj celini uvek prevazilazi takvo mračno granično kamenje ništavila, mi ne moramo reći da je teorija pogrešna, već samo da zahteva celishodnije tumačenje. Tada će nulta tačka postati samo kritična tačka na kojoj jedna evolucija menja svoj pravac, odnosno na kojoj se začinje jedna nova pokretačka energija.

To jest, da će automobil, saglasno statistici, verovatno jednog lepog dana zbilja ostati prazan, ali samo zato što će čovek preći na neku drugu vrstu transporta.

Број коментара 1

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

субота, 21. септембар 2024.
14° C

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи