Japanski šahtovi

Japanska kanalizaciona industrija je našla način da promeni sliku koja je prikazuje kao prljavu i lošeg mirisa. Odlučili su da posebno dizajniraju i oslikaju šahtove sa dvanaest hiljada lokalnih kulturno-istorijskih simbola.

U skladu sa japanskom ljubavlju prema lepoti i detaljima, šahtovi izrađeni po meri ukrašavaju ulice 1.700 gradova i sela širom Japana, predstavljajući svojevrsnu kolekciju. Njihov dizajn je vrsta vodiča kroz određeno mesto, s obzirom na to da obično prikazuju istoriju, folklor i specifične predmete kao što su zamak, most preko zaliva koji vodi u luku ili planina Fudži.

U zapadnom delu Tokija za privlačenje turista odabrane su modernije japanske ikone poput Helou Kiti, koja je postavljena celom dužinom gradskog tematskog parka. Mikio Narašima, koji brine o tom ogranku kanalizacionog sistema, kaže da bi voleo da ljudi odvoje malo vremena i svrate u taj kraj da bi videli prvih deset poklopaca sa tim motivom.

Šoji Morimoto, zaljubljenik u tu vrstu umetnosti, kaže da je prvo primetio dva feniksa na šahtovima u mestu Fukui. Posle je saznao da su te ptice od 1945. godine simbol razvoja grada, koji je pre toga bio uništen vazdušnim napadima, a tri godine kasnije i zemljotresom.

„Svaki grad ima specifičnu istoriju i kulturu izraženu u tom dizajnu", rekao je Morimoto, koji je izmislio naziv šahtisti za one koji, kao i on, razmišljaju na ovu temu.
„Dizajnirani poklopci su skuplji, ali oni odražavaju japanski smisao za detalje", primetio je Morimoto.

On je već obišao sve dizajnirane šahtove u okolini, a sad se sprema da putuje malo dalje. Šahtisti kakav je on, obično prave fotografije tih uličnih poklopaca. Ima i onih koji se više interesuju za poklopce „obrasle" biljkom bonsai.
Više od tri hiljade ljudi je prisustvovalo Samitu sa temom dizajniranih šahtova. Ljude privlači činjenica da svaki poklopac predstavlja neku priču i da je čak moguće naići na logo kompanija koje više ne postoje.

Imajući u vidu njihovu veličinu, poklopci se ne mogu sakupljati lako kao marke ili novčići. Ali da bi se zadovoljili kolekcionari i podigla svest o važnosti kanalizacionog sistema u društvu, izrađeno je 1,4 miliona razglednica na kojima su slike više od 290 različito dizajniranih šahtova.

Ove razglednice su besplatne i njihova je svrha privlačenje turista. Obeležene su brojevima hronološkim redom i označene u GPS navigaciji. Ima onih koji veruju da su dizajnirani poklopci pravi japanski kulturni proizvodi i da će potražnja stalno rasti.

U jednom mestu je prošlog oktobra čak organizovana aukcija na kojoj se prodavalo deset korišćenih šahtova, što je oko 40 kilograma gvožđa, svaki po ceni od 28 dolara. Bilo je blizu 200 učesnika aukcije.

Prva dekoracija šahtova u Japanu nastala je pre 40 godina. Ukupno ima više od petnaest miliona poklopaca u Japanu, a samo mali broj je ručno oslikan. Cena običnog poklopca je oko 600 dolara, a dizajniran i oslikan dostiže i duplu vrednost.

Priredila Nataša Todorović 

Број коментара 3

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

субота, 04. мај 2024.
20° C

Коментари

Prodajem
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
C.T. Toraksa
Поштујте правила пре давања крви на анализу
Adaptacija
„Буђење пацова“ – ново рухо филмског класика Живојина Павловића
slobodan izbor ishrane
Главни град Финске избацује месо како би заштитили климу, осим у ретким изузецима
Prijava za kviz Slagalica
Пријавите се