Pevač, daj nešto smešno!

On spopada. Filozofija je radosti. Fiziološka je, duševna i fizička reakcija organizma na spoljne faktore najrazličitijih vrsta, svojstvena isključivo ljudskom biću.

Dokazano se smeh jačeg intenziteta ne može porediti ni sa kakvim ostalim blagodatnim iskustvima (kakvo je, primerice, postizanje slave, bogatstva, seksualnog vrhunca, ili proces zadovoljenja blagoutrobija).

A sa još čvršćom sigurnošću je laboratorijski potvrđeno da se prag izdržljivosti bola nakon 15 minuta opuštenog, neusiljenog smeha podiže za deset odsto (jer povećano izlučeni endorfin amortizuje signale fizičkog bola i psihološkog stresa). Kako stoji stvar sa komičnošću u umetnosti? Da li umetnost može da nas nasmeje? Nema nikakve sumnje da se kategorija komičnog skoro u svim mogućnim slučajevima naslanjala na osećanje superiornosti. Šarl Lalo, recimo, zaključuje: „Smešno je osećanje lične superiornosti pri pogledu na antipatičnu disharmoničnost".

Muzika ne zna za kategoriju komičnog jedinstva (kakvo imamo u komediji predstavljenoj na pozornici, ili filmskom platnu) stoga što se ne služi opisivanjem. Ona je ‒ kao što se može pretpostaviti ‒ smešna jedino onda kad je izrazito rđava, te nas ispunjava osećanjem nadmoći. U istoriji muzike su se, kao najprikladniji modeli za demonstriranje komičnog ispostavili (logično, budući teatru i filmu najsrodniji) opera, opereta i vodvilj.

„Danas opera često izgleda smešna kad pokušava da bude ozbiljna"

Tako su italijanski kompozitori operama buffa, a francuski operama comique imali (čini se) najviše potrebe da nasmeju sebe, velmože i plebs, budući da u ostalim zemljama Stare dame nije „zapaćen" sličan žanr. Eklatantan je slučaj Mocartove „Figarove ženidbe", gde libretista (Italijan!) Lorenco da Ponte, posluživši se sižeom pozorišne komedije (Francuza!) Bomaršea, u ambijentu (španske!) Sevilje ismeva aristokratiju. Naravno, svih naroda i narodnosti.

U 19. veku je Johan Štraus Mlađi bečku operetu doveo do klimaksa „Slepim mišem" i „Baronom - ciganinom", što je motivisalo i kompozitora Davorina Jenka da se posveti muzici za više od 80 pozorišnih komada, kao i ostvarenju prve srpske operete „Vračara" (ili „Baba Hrka"). I Mihovil Logar je jednu svoju operu obojio vedrim tonovima ‒ „Pokondirenu tikvu" po Sterijinim motivima. Iz ovih, u savremeno doba se razvila forma mjuzikla, teatarskog i ekranizovanog. Međutim, on ne implicira obavezno na komičan sadržaj (setimo se samo „Plesa u tami" tandema Trir‒Bjork!).

Danas opera često izgleda smešna kad pokušava da bude ozbiljna; stoga je bolje odmah je sačiniti smešnom, ne bi li ostala to što zaista i jeste, te se nameće zaključak da je u naše doba komična opera (mjuzikl, kabare) prihvatljivija od svake druge. I još širi zaključak, da se pokušaji uvođenja elemenata komičnog u muziku svode na pokušaje dokazivanja izrazite superiornosti, što znači, na nekolicinu velikih majstora. Pre svega, Ludviga van Betovena, Hektora Berlioza i Riharda Vagnera. Ali se pravi, kompletan komični teatar muzike (takoreći cirkus) zapravo osniva tek u 20. veku, sa bezbrojnim rđavim kompozitorima koji pokušavaju da i nas (bar podjednako koliko sebe same) uvere u svoju superiornost.

Prosto za krepat` od smeha.

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

петак, 19. април 2024.
12° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво