Potera za diktatorom modernih vremena

Motivi, ideje, emocije i stavovi koje je Čaplin preobražavao u svojim delima doveli su do shvatanja da je imao subjektivan odnos prema filmskom stvaralaštvu. Uspeo je da svakim novim filmom širi dimenzije svoje kreativnosti. Nikada se nije preterano zanosio tehničkim inovacijama i može se reći da je čak bio i konzervativan, ali je uprkos tome uvek umeo da objasni svoja dela, izgradi svoj stil igre i odnos prema stvarnosti.

Mlad, zgodan, bogat i svetski poznat, Čaplin je postao najtraženiji neženja, pa je svoje prvo sudbonosno „da" izgovorio 1918. godine, oženivši se dvanaest godina mlađom Mildred Haris. No, ni brakovi, kao ni ugovori za filmske kuće, nisu mu trajali dugo, pa se „simpatični čovečuljak" ženio još tri puta, potvrđujući onu narodnu „što mlađe to je slađe" jer su mu žene bile mlađe po 19, 25 a poslednja čak 36 godina. Te mlade dame su mu, sve ukupno, podarile jedanaestoro dece, od kojih mu je poslednja, Una Čaplin, sa kojom je bio u braku više od trideset godina, rodila osmoro.

Početkom 1920. godine Čaplin je sa prijateljima ‒ legendama nemog filma ‒ Meri Pikford i Daglasom Ferbenksom formirao kompaniju „Junajted artists" kroz koju su realizovali sopstvene filmove. Prvi film koji je režirao u toj kompaniji bila je Parižanka iz 1923. godine sa Ednom Pervajans u glavnoj ženskoj ulozi, zvezdom nemih filmova, koja je postala Čaplinova glavna junakinja u 34 filma.

Iz tog perioda najpoznatiji film mu je Potera za zlatom iz 1925. godine, u kome je trebalo da bude inkarnacija jednog od onih usamljenih tragikomičnih tragača za srećom koji veruju da će sami uspeti čak i tamo gde se niko ne nada iznenađenju. Zahtevi koje je sam sebi postavio u ovom filmu prevazilaze po mnogo čemu ono što se viđalo u ranijim delima. Film je otvoren, jednostavan, prirodan, smešan, tužan, na svoj način dramatičan, ali ispunjen traganjem za lepotom i tugom našeg sveta.

Tri godine kasnije, zvučni film je napravio revoluciju u filmskoj industriji a Čaplin je sa zvukom radio na svoj, jedinstven način ‒ ignorisao ga je. Snimio je film Cirkus ‒ za koji mu je Akademija dodelila specijalnog Oskara na prvoj ceremoniji dodele nagrada. Kasnije je usledio film Moderna vremena, u kojem nema toliko sentimentalnosti kao u drugim filmovima, ali je zato celovitiji, dublji i misaoniji. Prožet je naivnim, divnim i uzbuđujućim humanizmom, uz stalno insistiranje da čoveka ne smemo ostavljati lišenog njegovog osnovnog smisla življenja. Čaplin u tom filmu bolno doživljava neprekidno odbacivanje svog glavnog junaka, njegovu nemogućnost da se integriše sa društvom i potvrdi svoje iluzije. On smatra da i u savremenom svetu moramo naći mogućnosti za afirmaciju, potrebu za slobodom i srećom.

Veliki diktator, film nominovan za Oskara, posle kojeg je dodirnuo nebo i postao najslavnija ličnost na svetu, od 1940. godine, od kada se pojavio, dovodio je estetičare i kritičare u dilemu ‒ da li je pamflet ili umetničko delo, ili i jedno i drugo. Svi su se složili da je to spontana reakcija na strah od nacizma i svega onoga što donosi rat, i sada, posle šest decenija i svih studija koje su u međuvremenu napisane o Hitleru, ne zastareva, već naprotiv, stiče veliku popularnost kod novih generacija. Ovo je značajan film u Čaplinovom opusu, visoki domet do kojeg je dosegnula filmska satira između dva rata i umetnička forma koja svojim nadahnutim izrazom prevazilazi svoje vreme. Čaplin je umeo da se na kreativan način distancira od nasilja i sačuva svoju ljudsku i stvaralačku autonomnost.

Čarli Čaplin nije bio samo glumac, režiser i scenarista u svojih skoro osamdeset filmova već je i komponovao neke pesme kao što su Smile, Eternally i This is my Song.

Zbog sumnji da je bio simpatizer komunista, veliki umetnik nikada nije postao američki građanin, iako je veći deo života proveo u Sjedinjenim Državama. Umoran od političkih kontroverzi, napustio je Ameriku 1952. godine i otišao u Švajcarsku, gde je, daleko od slave i nesreće koja ga je zadesila, objavio memoare.

Godine 1972. vratio se u Ameriku posle tzv. crvenog straha i počastvovan nagradom Akademije za velikog komičara, glumca i divnu osobu, dokazao da je veliki umetnik. Umro je nekoliko godina kasnije u dubokoj starosti, a njegovi filmovi i dalje zasmejavaju generacije širom sveta.

 

Број коментара 1

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

среда, 24. април 2024.
17° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво