Farmerke: od Trsta do Divljeg zapada

Pripadnici moje generacije, koji nisu bili prisutni na pozornici života za vreme stare Jugoslavije, dobro znaju da je jedna od najbitnijih prednosti te zemlje bio „crveni pasoš“. Mnogi i dalje, sa nekim izrazom detinje opčinjenosti govore o njemu kao o nekom magičnom predmetu, koji je pri samom pogledu ljude bacao „u transˮ. Mogao je, kažu, da odvede do kraja sveta, a ipak, izgleda da je većini koja ga je posedovala služio prvenstveno da „skoknu“ do Trsta po farmerke.

Štošta se promenilo. Sada imamo pasoše koji su crvene boje, ali nisu „crveni pasošˮ. Trst je na istoj razdaljini na kojoj je i ranije bio, ali radi kupovine radije skakućemo u Temišvar, ili u Beč. No farmerke su i dalje tu. Objašnjenje može biti to što je Novi Pazar u međuvremenu postao jedan od najvećih proizvođača u Evropi. To ipak ne objašnjava zbog čega su farmerke, taj tipično američki proizvod, toliko popularne u celom svetu. Koliko li samo ljudi širom sveta maše rukom kritikujući i kudeći Ameriku, dok im se druga ruka odmara u džepu farmerki.

Teoretičar kulture Džon Fisk studiju o popularnoj kulturi započinje slučajem džinsa u Americi. Džins je u svakom pogledu neodvojiv od američke kulture, iako tu vrstu odevnog predmeta nije izmislio Levi Štraus, verovali ili ne. Naime, i naziv džins potiče od francuskog izgovora imena grada Đenove, gde su pomorci prvi put nosili taj tip otpornih pantalona. Međutim, tek su u Americi postale ne samo brend već simbol.

Fisk je među svojim studentima, kojih je 118 od ukupno 125 tog dana nosilo džins, sproveo anketu o tome šta džins znači za njih lično. Dva odgovora su bila najčešća: džins poriče društvene razlike i džins predstavlja slobodu da budeš ono što jesi. Oba odgovora svedoče o suštinskim kontradiktornostima na kojima popularna kultura počiva.

Prvi odgovor dovodi se u vezu sa nastankom džinsa u Americi ‒ to je bila radnička odeća, praktična, trajna i jeftina. Iznošen, izbledeo i pocepan džins bio je posledica teškog rada i siromaštva onih koji su ga nosili. Danas je džins pocepan i izbledeo već u prodavnicama, a upravo ta veštačka iznošenost povećava njegovu cenu i doprinosi kapitalističkom sistemu, kojem je u izvornom značenju, džins bio suštinska suprotnost. Ipak, ljudi širom sveta i dalje doživljavaju džins kao simbol borbe protiv društvenih nejednakosti, bilo da su im farmerke pocepane dok su radili u fabrici, bilo da su im procepi fabrikovani.

S druge strane, veoma je zanimljiva ta pomalo buntovnička konotacija farmerki. Ljudi, posebno mladi ljudi, nose farmerke kako bi istakli svoju individualnost, svoj otpor društvenim normama. Ovde se svakako očitava jak uticaj slike američkog Divljeg zapada, koja je doprinela stvaranju asocijacije džinsa i kauboja ‒ neprikosnovenih buntovnika. U tom pogledu, paradoks nastaje u trenutku kada džins postaje toliko popularan da je teško reći kako nošenje odeće koju nosi većina ljudi oko vas može biti izraz vaše individualnosti.

Ova značenja džins ima prvenstveno unutar američke popularne kulture. Unutar drugih kultura širom sveta, značenja su drugačija, ali kako Fisk primećuje, bez obzira na lokalna značenja, džins uvek u sebi nosi tragove američke kulture. U Sovjetskom Savezu je nošenje džinsa imalo opoziciono značenje, farmerke su predstavljale simbol zapadne dekadencije.

Mnogi će ovakvu analizu jednog običnog odevnog predmeta možda smatrati pravljenjem magarca od komarca - farmerke se jednostavno nose zato što su praktične i udobne. To je sasvim sigurno glavni razlog njihove popularnosti. Ipak, mora se priznati da postoji nešto sumnjivo u činjenici da ih mi zovemo „teksasˮ farmerke.

Број коментара 3

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

субота, 21. септембар 2024.
17° C

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи