уторак, 05.12.2017, 09:35 -> 09:52
Извор: РТС
Аутор: Ивана Ковачевић
Iza fotografskog objektiva
Pred njegovom kamerom sedeli su mnogi danas zaboravljeni ljudi, građani, oficiri, žene, deca, ali i značajne ličnosti koje su gradile društvenu i kulturnu istoriju Srbije 19. veka. Bio je pionir evropske fotografije. Ostavio je bogatu kolekciju radova značajnih za srpsku vizuelnu kulturu. Bio je to Anastas Jovanović ‒ prvi srpski fotograf i litograf.
Budući da se istakao u radu kao mladi šegrt Državne štamparije u Beogradu, knez Miloš Obrenović ga je četrdesetih godina 19. veka poslao u Beč da usavrši litografske veštine. Boravak u prestonici nekadašnjeg moćnog evropskog carstva dinastije Habzburg biće presudan u izboru zanimanja kojim će se baviti do kraja života, posvećen do krajnjih granica svog umeća.
U „Autobiografiji" je zabeležio: „Mogu, dakle, reći da sam u celom slavenskom svetu ja prvi koji sam počeo da se zanimam fotografijom." Od 1845. godine prati se kontinuirano hronologija njegovih kalotipija i dagerotipija.
Kao izvanredan crtač uspešno se bavio litografijom. Među prvim radovima u tehnici litografije bili su portreti Dositeja Obradovića, Vuka S. Karadžića i Mihaila Obrenovića. Najvažniji poduhvat na polju litografije ostvaren je u projektu „Spomenici srbski i Srbi", koji je pokrenut sa idejom da bude serija ilustrovanih ličnosti i događaja.
U svom ateljeu je ovekovečio sve viđene ljude toga doba ‒ pored kneza Mihaila Obrenovića, i kneginju Juliju, vladiku Njegoša, kneza Danila, patrijarha Josifa Rajačića, kapetana Mišu Anastasijevića, Uzun Mirka, književnicu Milicu Stojadinović Srpkinju, Đuru Daničića, Branka Radičevića i mnoge druge ličnosti. Takođe, uradio je autoportret pažljivo insceniran. Delo izražava ponos umetnika ‒ nacionalnog pionira u fotografiji.
Usavršavanje fotografske veštine naročito je bilo zapaženo posle 1861. godine, kada je Anastas Jovanović postao upravnik Dvora kneza Mihaila Obrenovića. Njegov objektiv je bio uperen u mnoge poznate ličnosti, ali je ispratio i značajne događaje. Na snimcima se uočavaju savremeni život, interesantni događaji, detalji ulica, dvorišta, panorame gradova (Beča, Beograda, Kragujevca itd.). Među najdragocenijim radovima smatraju se zabeleženi odlazak poslednje turske vojne posade i paše sa Kalemegdana 1867. godine i proslava pedesetogodišnjice Takovskog ustanka.
Slikarski talenat, osećaj za predeo i atmosferu, uočljiv je u delu „Pogled na Beograd sa zemunske straneˮ, naslikanom u maniru najboljih pejzažnih škola Evrope. U okviru obeležavanja dva veka od rođenja Anastasa Jovanovića (1817‒1899), Muzej grada Beograda je u Konaku kneginje Ljubice priredio izložbu „Anastas Jovanović - Umetnost i novi medijiˮ, na kojoj je izloženo oko 200 originalnih radova: crteža, akvarela, talbotipija, fotografija, stereoskopskih snimaka i ličnih predmeta iz kolekcije Muzeja grada Beograda. Izložba autorke Danijele Vanušić (koja je viši kustos Muzeja grada Beograda) traje do kraja januara 2018. godine.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 0
Пошаљи коментар