Muzika kao otpad

Čime su se srednjovekovni umetnici služili ne bi li savladali tajne zanata? Kako naša čula reaguju na agresivne umetničke nadražaje? Da li je moguća pojavnost forme otpatka u umetnosti?

Po definiciji i nameni efemeran, industrijski proizvod, pa i njegov otpad, ima nešto zajedničko sa umetničkim proizvodom, po definiciji relikvijom, trajnim dobrom. Oboje su, zasada (i podrazumeva se, samo teorijski) osuđeni na permanentnost. Problem uništenja otpada u mirnodopskim uslovima ekvivalentan je problemu uništavanja relikvija u doba rata.

Čovek je, samim svojim prisustvom, deo okoline svih drugih ljudi, te prema tome, uvek potencijalno spreman da reprezentuje etički i estetički model, to jest izvor zagađenja. Čak i u najdoslovnijem smislu, čak i kao umetnik. Kada je, negde sredinom 16. veka, proučavanje anatomije ljudskog tela bilo smatrano glavnom disciplinom na putu usavršavanja u likovnoj umetnosti, opisani su slučajevi zaraza celih gradskih kvartova izazvanih truljenjem delova tela koje su slikari držali po svojim sobama, čak i pod svojim krevetima.

Ima u umetnosti, i oduvek je bilo, izvesne agresivnosti u odnosu na društvo. Naročito smo danas prosto prinuđeni da učestvujemo u nekakvoj umetničkoj re-kreaciji, premda bismo od nje najradije pobegli. Šareni bilbordi i led-reklame iza kojih se krije umetnik prinuđen na demonske inspiracije „usisava" nas istim intenzitetom kao i neurotizovana, narkotična muzika; to su dva najbolja primera opterećenja okoline neregistrovanih na listi škodljivih materija.

Pušenje je eliminisano, ne samo sa javnih mesta. Možemo li očekivati slično agresivnu kampanju protiv muzičkih zagađivača atmosfere? Ili, zabranu po čula pogubnih marketinških sadržaja, makar onih na javnim površinama? Pitanja su, razume se, retorička.

Materijalna supstanca izvučena iz prvobitnog ležišta menja formu i postaje otpornija prema prirodnom procesu dezintegracije. Na tu opasnost se nadovezuje i pretnja iscrpljenja prvobitnih prirodnih ležišta. Te se uz plemenite (čitaj: utilitarne) namene proizvoda ljudskog rada, odnosno metamorfoze materije, javlja štetan nusproizvod. Otpadak.

Ostavimo li po strani arhitekturu i likovne umetnosti (koje su takođe prosta metamorfoza materije), zapitajmo se da li su fondovi i tog treperenja vazduha, te muzike, podložni iscrpljenju. Postavlja li i ona problem otpada (i pri tom ne mislimo na nosače zvuka, već na psihološku percepciju zvuka)?

Prirodni resursi se sve više iscrpljuju. Čak i melodijska invencija (kao nezamenljiva osnovna supstanca muzike) kopni, degeneriše se, nestaje. Ono što je „plemenito" (za svakog različito) apsorbuje se, prolazi kroz proces duhovnog metabolizma, ishranjuje, pretvara se u energiju. No veliki procenat štetnih sastojaka koje moramo apsorbovati zajedno sa vazduhom ostaje u nama neprerađen. Kao arsenik, kao živa, kao olovo.

I nema nikakve sumnje da umetnost ima kompletnu mogućnost da se javi u formi otpatka. Kao trovač duše.

 

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

среда, 24. април 2024.
9° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво