Danas je Dan učitelja ‒ sećate li se svoje učiteljice?

Svetski dan učitelja obeležava se svake godine 5. oktobra. To je prilika da se pokaže da je rad učitelja posebno važan za razvoj društva i da se kao takav treba i ceniti. Dan učitelja treba da naglasi važnost podrške učiteljima, značaj te profesije, ali i samog obrazovanja ‒ čiji su oni nosioci.

Dan učitelja se obeležava u više od 100 država, a proglasio ga je UNESKO 1994. godine, jer je na isti dan, 1966. godine, potpisana „Preporuka o statusu učitelja". Mi smo na njihov dan razgovarali sa učiteljicama Osnovne škole „Dušan Radović" u Nišu. 

Danas se pred učitelje stavljaju sve veći izazovi. „Treba da odgovori na zahteve dece, da im posveti punu pažnju, da ih motiviše da uče u vreme kada znanje nije baš na ceni; da utiče na razvoj njihovih intelektualnih sposobnosti kada se ocena smatra jedinim merilom; da ih vaspitava da budu dobri, nesebični, iskreni i pošteni kada se na TV-u viđa nešto sasvim drugo; da prilagodi rad njihovim mogućnostima, posebno kada je u pitanju inkluzivno obrazovanje", kaže za Internet portal RTS-a učiteljica Vesna Savić. 

Kada je reč o odnosu društva prema učiteljima ‒ nekada i sada ‒ Savićeva napominje da učitelji danas moraju da odgovore i na zahteve roditelja, koji su najčešće fokusirani na ocene, često preambiciozni i sa nerealnim očekivanjima. „Sve češće se ljute kada im se skrene pažnja na ponašanje deteta ‒ brane ga, opravdavaju ili ne žele da prihvate činjenice, umesto da prihvate blagovremeno savete i u učitelju vide saradnika koji doprinosi razvoju, obrazovanju i vaspitanju njihovog deteta", smatra naša sagovornica.

U prošlosti je, priseća se, učitelj uživao poštovanje i poverenje celog društva, pa je odnos roditelja, kao i samih učenika bio drugačiji.

Rad učitelja je, primećuje, pod stalnom lupom javnosti: „Očekuje se da je učitelj u toku sa savremenim tendencijama, da primenjuje savremene nastavne metode i sredstva, da vodi preobimnu pedagošku dokumentaciju (jer se njegov rad vrednuje, najčešće, prema tome), da se stalno stručno usavršava. 

Permanentno obrazovanje učitelja kao imperativ

Naša druga sagovornica, učiteljica Jelena Kobliška takođe smatra da je veliki izazov biti učitelj u današnje vreme, kada skoro svakodnevno dolazi do promena u društvu i zakonu o obrazovanju, što utiče na rad. Ona objašnjava: „Učitelj mora doći dobro pripremljen na nastavu, svakodnevno kontaktira sa velikim brojem roditelja i mora da se trudi da svaki nastavni dan izgleda drugačije kako bi deca bila zainteresovana za rad.ˮ

Učitelji u današnje vreme moraju permanentno da se obrazuju i prate razvoj tehnologije kako bi unapredili nastavu. S druge strane, mnoge škole su bolje opremljene nastavnim sredstvima, tako da savremena tehnologija dosta olakšava rad i čini časove zanimljivijim.

Jelena Kobliška smatra da su roditelji i deca nekada daleko više poštovali učitelje (kao i samu školu), dok je danas učenicima sve dozvoljeno.

„Rad učitelja je stalno ʼpod lupomʼ roditelja, dece, kao i samog društva, a o tome kako se učitelj oseća i da li može u takvim uslovima da radi, niko ne misliˮ, dodaje učiteljica i podseća na to da je rad učitelja jedan od najodgovornijih u društvu, a da oni za to nisu dovoljno nagrađeni ‒ ni poštovanjem, a ni materijalno.

Dve glavne predrasude se, prema njenom mišljenju, odnose na „kratko radno vreme" učitelja, i letnji raspust koji, veruju mnogi, traje tokom celog leta. Međutim, učitelji više sati dnevno rade i kod kuće (pripremaju nastavu, pregledaju pismene zadatke i dr.), vreme pre i posle nastave često provode radeći u školi, a imaju obaveze i kada su deca na raspustu. 

„Učitelj svoj odmor provodi za vreme školskog raspusta, dok drugi to mogu kad žele i tokom godine. Takođe, svima ʼbodu očiʼ dnevnice koje dobijamo za ekskurziju ili nastavu u prirodi, a nisu ni svesni toga koliko je (posebno u današnje vreme) teško brinuti o tuđoj deci", naglašava Kobliška.

Uloga učitelja u vaspitanju učenika uvek je bila velika, a posebno je važna u današnje vreme, kada sve veći broj dece živi u „nepotpunim" porodicama. Izuzetno zadovoljstvo učitelj oseća kada deci kroz razne primere, priče i savete uspeva da prenese prave životne vrednosti i kada na neki način dobije povratnu informaciju ‒ da su deca to usvojila.  

Međutim, naša sagovornica dodaje da je veliki problem kada dete u porodici i svom okruženju stiče neke društveno i socijalno neprihvatljive oblike ponašanja, a roditelji ne pružaju podršku učiteljima koji se trude da dete da to ispravi.

Učitelj u saradnji sa roditeljima izgrađuje i nadograđuje pozitivne osobine deteta

Učiteljica Violeta Đorđević kaže za naš portal da je posao učitelja i danas, kao i nekada, lep, jer je rad s decom - privilegija. „Ljubav, iskrenost i pozitivnu energiju koju dobijate od dece ne može da promeni ni vreme ni samo društvo. Izazov je veliki jer mnogo treba raditi na samom usavršavanju, ali i na rešavanju nagomilanih problema koje je donelo naše društvo", kaže učiteljica.

Savremeno društvo donelo je dobre, ali i loše strane u obrazovno-vaspitni sistem, smatra Đorđevićeva: „Jedna od tih loših strana jeste i degradacija učiteljskog poziva od samog društva. Zato je i položaj prosvetnih radnika sve teži". Predrasude o učiteljima su, kako kaže, opštepoznate i stalno se ponavljaju, pa tako oni koji nisu obavešteni veruju da letnji odmor traje tri meseca a radno vreme samo četiri školska časa, da se dobijaju velike dnevnice prilikom realizovanja rekreativnih nastava i ekskurzija...

Ističe da je uloga učitelja u formiranju ličnosti deteta ogromna i da on u pravilnoj i dobroj saradnji sa roditeljima izgrađuje i nadograđuje pozitivne osobine deteta.

„Samo ulažući na taj način možemo očekivati da će omladina steći veštine pomoću kojih će odolevati negativnim pojavama u društvuˮ, objašnjava Violeta Đorđević. Zato je neophodno da sama država podrži učitelje u njihovim stavovima i ima više sluha za predloge koji dolaze od prosvetnih radnika. Ona zaključuje: „Cilj nam je zajednički: zdrava, vaspitana, kulturna i obrazovna omladina!"

broj komentara 6 pošalji komentar
(petak, 06. okt 2017, 12:37)
Mihajlo [neregistrovani]

Ucitelj Buda

Moj dragi ucitelj i razredni staresina Ljubisa Budimir Buda u OS "Sava Kovacevic" ("Jovan Miodragovic"). Nazalost, preminuo je prosle godine. Izuzetan pedagog i covek, nikada ga necu zaboraviti. Puno mu hvala na svemu ...

(petak, 06. okt 2017, 07:34)
anonymous [neregistrovani]

Uciteljica Dragica

Bila je stroga. Nekad pomislim da bih danas bio potpuno drugaciji da sam imao neku drugu uciteljicu.

(četvrtak, 05. okt 2017, 18:43)
anonymous [neregistrovani]

I mene

Nisi jedini. Uzas, tresla sam se kad bi trebala da odgovaram.

(četvrtak, 05. okt 2017, 17:09)
Popara [neregistrovani]

Secanje

Setim se i ja svoje uciteljice po nekad, drala nas je od batina... Promaseni pedagog...Tezak dlan...

(četvrtak, 05. okt 2017, 15:51)
Maja [neregistrovani]

Учитељице

Јако важне...сећам се моје била је предивна и моје дете је имало дивну...То је велика срећа и благодет..

(četvrtak, 05. okt 2017, 15:00)
mb [neregistrovani]

Moj učitelj Pera

Dok sam živa, sećaću se svog divnog učitelja Petra Vukomanovića iz beogradske osnovne škole "P.P.Njegoš". Vozio je fiću, svirao odlično violinu, mirio posvadjane roditelje i poznavao, razumeo i voleo decu. Svako od nas, bio je za njega jedinstven, a on je bio izuzetan čovek, važan u mom živiotu i životu generacija djaka koje su ga obožavale...