Etika pro(tiv) estetike

Kako se umetnička dela etički kvalifikuju? Kako mladima pravimo"magareću uslugu"? Da li smo spremni da im prepustimo kormilo?

Bez mnogo komplikovanog mudrovanja nameće se da je svakom estetskom aktu imanentan jedan prateći etički akt.Nije ovde reč o moralnoj propovedi explicite, rusoovskog tipa. Propoved je samo gola misaona fabula kojoj nekakav umetnički karakter može eventualno dodati tek odgovarajuća forma.

Ima bezbroj drugih načina kojim se umetničko delo, kao i celokupna umetnička atmosfera, daju moralno kvalifikovati. Pod udar etičkih zakona može doći čak i način na koji u prisustvu stranih lica posmatramo izložbeni eksponat. Ili gest tokom slušanja muzike. Način na koji aplaudiramo u pozorištu. Rakurs iz koga snimamo. Preko ovih sitnih prestupa dođimo do srednjih: raditi ono u šta ni sami nemamo poverenja - pa do najkrupnijeg: goniti i druge da to isto rade.

Kako to izgleda u umetničkoj praksi?

Iako svestan unutrašnjeg glasa koji mu govori kojim putem stiže do svog ispunjenja, mladi (pa i ne baš tako mladi) stvaralac bira način i stil samom sebi nevoljen i nepoznat, ulazeći u pakao zvanom preuzimanje uloge u neodgovarajućoj scenografiji i nepriikladnom kostimu, i uz to još u njemu potpuno nepoznatom komadu. Zato što je, na primer, komercijalno isplativ. Ili pak upravo u trendu.

I tek se ovde vidi kolika je silna naša današnja moralna neopredeljenost, koliko je konačna naša abdikacija i naša zbunjenost, bar što se pedagogije u umetnosti tiče. Jer, ne znati šta je stvarno potrebno mladome čoveku znači dopustiti mu (skoro) sve. Dopustiti mu sve, znači (skoro) ne mariti za njega.

I tako se, gledajući iz tog prašnjavog i dugo neopajanog ugla, može razabrati jedan sasvim čist, određen, kategoričan kvalitet moderne umetnosti: to je delatnost koja se svesno odriče svake zavisnosti od moralnih recepata. Katkad iskreno, katkad licemerno, starija umetnost se čvrsto držala izvesne nepisane obaveze da brine o dušama svojih poklonika, makar i na pogrešan način.

Savremena umetnost bi trebalo da objavi rat lažnom prikazivanju spoljne i unutarnje istine u ime isterivanja stvari na čistinu. Time bi već sebi upisala jedan pozitivan poen: kroz otvore u etičkim regulativama počeo bi da pirka vetrić psihičkog olakšanja.

Uostalom, Gustav Maler je rekao da "mlada generacija uvek ide najboljim putem". I Dušan Kovačević je na njihovoj strani, s obzirom da je baš tu, među njima, buduća elita društva, pa i državno rukovodstvo, kojima treba da prepustimo kormilo.

Iako je trenutno teško rasteretiti se skepticizma, te se (s pesmom na usnama) ukrcati u vozilo kojim upravlja naraštaj, poverujmo da je tako. Ali istovremeno se, sa istim entuzijazmom, posvetimo njihovoj široko obuhvaćenoj edukaciji. Stavimo im se na raspolaganje. Predočimo im mogućnost širokog izbora, kao i svojih iskustava po svakom pitanju. Neka gorepomenuti otvori ne postanu dere na tarabi koje smo mi stariji ostavili.

U suprotnom, nikada nećemo razumeti zašto su moralni principi umetnosti iščezli zajedno sa čvrstim etičkim principima.

Број коментара 1

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

субота, 27. април 2024.
20° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво