Prva, druga, treća Srbija

Kako se definiše istina, a kako postistina? Šta karakteriše pripadnike prve, a šta druge Srbije? Ko, gde i koliko greši?

Прва, друга, трећа Србија Прва, друга, трећа Србија

ʼPostistinuʼ je krajem 2016. godine Oksford proglasio pojmom godine. I sociološki, i kulturološki, i umetnički, i ekonomski, i u svakoj mogućoj oblasti, termin „istina" bi se mogao tumačiti iskazom da nije istinito ono što neko može dokazati, već ono što ostali ne mogu osporiti. Te tako istina ostaje ono što niko ne sme ili ne želi da ospori.

Istovremeno je i istorijska kategorija, jer ne počiva na argumentima koji bi je mogli dokazati jednom zauvek, već samo usled (privremenog) odsustva argumenata koji bi je mogli osporiti, iz čega ističe da se istini može dati samo definicija u negativnoj formi. A usavršeniji stadijum, postistinu, karakteriše stanje u društvu u kojem javno mnjenje ne oblikuju činjenice, već emocije i lična uverenja (najuverljivijih i najglasnijih) pojedinaca. 

Razmotrimo, primerice, (post)istinitost trenutno aktuelne kategorizacije Srba, namerno do groteske preteranim opisom, ne bi li se jasnije uočila njena besmislenost. 

U nekim visoko civilizovanim zemljama protokol dozvoljava da se za najsvečanije prilike odeva nacionalna nošnja. Kad nacionalisti (prve Srbije, u našem slučaju) iskoriste tu priliku za pokazivanje svoje tradicije, njihovi zemljaci u smokinzima (poznatiji kao druga Srbija) ne usuđuju se čak ni da ih preziru (jer je otvoren prezir ipak neka vrsta kontakta koji pristojan čovek sebi ne sme dozvoliti); oni ih se stide, duboko i neizlečivo. Samom sebi dovoljan narodnjak tumačiće takvo izostajanje reakcije prećutnim odobravanjem, što će samo još dublje uveriti „smokingmena" da snobizam, (p)održavan internacionalnom tehnikom, predstavlja jedini dostojan stav duha.

Ova realna, mada nebitna sličica odvodi nas put sudbine naše kulture, gde ćemo, posle grube prozivke, uočiti dva glavna motorna modela koji natežu kantar normativnih vrednosti svaki na svoju stranu. Kad se pojave u čistom, beskompromisnom stanju, oba tipa su žrtve podjednako nepoželjne zablude.

Pitanje se sa područja umetnosti, pa i kulture uopšte, raširilo na naše navike, na vaspitanje, pa i na elementarne strukture urođene duhovne konstitucije. Višak temperamenta uz manjak obrazovanja i takta stiču se u tipu „narodnog čoveka" koji na svojoj skali visoko valorizuje šljivovicu, Žikino kolo, i (od milošte nazvane) pevaljku. Maskiran nešto tečnijom gramatikom, te nešto dostojnijim primerima, taj rudimentarni duh tera svoja volovska kola bez fenjera po svim drumovima našeg kulturnog života, zapravo ometajući saobraćaj. Srešćemo ga kako u filozofiji tako i u nauci i umetnosti. Poznaćemo ga po kratkim antenama kojima održava kontakt sa spoljnim svetom, jer je čitav njegov kosmos negde blizu, tu preko plota. 

Број коментара 3

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

петак, 26. април 2024.
8° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво