Fransis Pikabija provokativni i eklektični genije

„Naše glave su okrugle tako da misli mogu menjati pravac“ – naslov je izložbe u Muzeju moderne umetnosti u Njujorku koji simbolično oslikava Fransisa Pikabiju, jednu od najkontroverznijih ličnosti moderne umetnosti čije je delo napokon dobilo mesto u ovom kultnom prostoru kroz koji je do sada prodefilovala čitava plejada umetnika poput Pikasa, Matisa, Mondrijana i Dišama.

Možda je istorijska distanca i stogodišnjica od pojave Dadaizma bila razlog da se Fransis Pikabija, koji je važio za plejboja i kozera, kako navodi New York Times sada predstvlja kao važna figura koja je u svojoj vizuelnoj perspektivi sublimirala kompletnu paletu moderne umetnosti.

Rođen u mešovitoj porodici od majke francuskinje i oca kubanskog industrijalca odrastao je u blagostanju. Kao dečak počeo je da slika u stilu impersionista Monea, Sislija, i Pisaroa. Kada je počeo veliki rat bio je regrutovan u francuskoj vojsci, ali se već 1914. godine obreo u Njujorku gde se po prvi put susreće sa modernom umetnošću. Ubrzo odlazi u Cirih gde upoznaje Marsela Dišama, Mana Reja i Alfreda Štiglica i staje u red umetnika koji su promovisali novi dadaistički pokret i počeli da štampaju avandardni časopis 291.

Međutim, Pikabija se nije deklarisao kao ortodoksni dadaista i bio je sklon promenama estetske orijentacije preko kubizma, fovizma do pop-arta. U privatnom životu zastupao je nekonvencionalan stil, organizovao je raskošne žurke na jahtama. Voleo je brze automobile, posećivao je kockarnice i uvek je bio okružen sa po nekoliko ljubavnica.

Na umetničkom planu pored slikarstva bavio se fotografijom i filmom, pisao je poeziju, organizovao je različite performase. Važio je za ekscentričnu i subverzivnu ličnost koja je osporavala i samu umetnost. Stoga nije iznenađujuće što je i američka javnost uprkos velikim umetničkim slobodama bila suszdržana u pogledu promocije njegovih radova.

Opsežna retrospektiva Fransisa Pikabije sada je posle skoro pola veka ponovo je u fokusu amričke javnosti. Šest godina je Muzej moderne umetnosti (MoMa) u Njujorku, saradnji sa organizacijom Kunsthaus iz Ciriha propremao ovu postavku koja je otvorena 21. novembra i trajaće do 19. marta sledeće godine. Izložba sadrži 200 radova od prvih decenija 20. veka do 1950. godine. Prikazan je presek njegovih radova kako stilski tako i žanrovski. Centralno jezgro sardži 125 slika, 45 radova na papiru, izbor štampanog materijala i snimaka zvučnih snimaka njegove poezije kao i film Entr'Acte iz 1924. godine Rene Klera.

Kako je preneo Gardijan ova ekstravagantna retrospektiva francusko-kubanskog umetnika predstavlja kao „gubitnika" koji je pobedio. Predstavlja onog Fransisa Pikabiju koga dobro poznajemo po njegovim radovima koji su najčešće osporavani, a koji su već deo istorije moderne umetnosti.

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

понедељак, 29. април 2024.
° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво