Uticaj pola na viđenje umetnosti

Muškarci su sa Marsa, a žene sa Venere ‒ izgleda, i kad je umetnost u pitanju. Jedna studija pokazala je da pol ima ulogu u procenjivanju umetnosti – muškarcima je važniji umetnik, a ženama umetničko delo.

Trgovina umetničkim delima jeste ozbiljan posao u kome se svake godine „obrne" više milijardi dolara. Uprkos tome, stručnjaci koji proučavaju ovo tržište još nisu dovoljno ispitali faktore koji navode ljude na kupovinu dela visoke umetnosti.

Istraživanje objavljeno u časopisu „Psihologija i marketing" ukazuje na to da prilikom odluke o kupovini umetničkog dela kupci uzimaju u obzir informacije o umetniku koji ga je stvorio. Studija je ujedno otkrila da pol osobe pravi razliku u stavu prema umetničkom delu.

Učesnici u istraživanju zamoljeni su da procene dve nepoznate slike i pročitaju biografiju umetnika koji ih je naslikao. Jedni su čitali biografiju koja je karakterisala umetnika kao „autentičnog" ili iskusnog, a drugima je u biografiji stvaralac dela opisan kao „običan" ili kao početnik. Ni jedni ni drugi nisu znali da su ove biografije zapravo izmišljene. Zatim su ispitanici upitani da li im se sviđa stil umetnika i da li su zainteresovani da njegovo delo kupe.

Istraživače nije iznenadilo što su i muški i ženski ispitanici sveukupno imali povoljniji utisak o delu i umetniku koji je u biografiji opisan kao autentičan. Međutim, pri odgovoru na pitanje o kupovini dela, muškarci su se više oslanjali na informacije iz biografije umetnika nego na umetničke kvalitete dela.

Dr Stefani Mangus, profesor na Mičigenskom državnom univerzitetu, koautor ovog istraživanja, objašnjava razliku u stavu time što su žene voljnije da prođu kroz komplikovan proces procene umetničkog dela, dok će muškarcima zaključak da je neko „dobar umetnik" biti dovoljan razlog da kupe njegovo delo.

Postavilo se pitanje da li postoji neurološka osnova za različitu procenu umetnosti kod muškaraca i žena. Dr Lisa Eliot, neurolog Univerziteta Rozalind Frenklin u Čikagu, smatra da je nema.

Pre je sklona da različitost stavova tumači razlikom u umetničkom iskustvu polova. Primetila je da je umetnost nekako postala „ženska stvar" i da je već decenijama trend da devojčice više nego dečaci pohađaju časove umetnosti. Možda se stoga žene bolje razumeju u umetničke tehnike, stilove, inovacije.

Dr Eliot smatra da se razlikuju i motivi za kupovinu umetničkog dela. Muškarci ga verovatno kupuju kao investiciju, a žene iz estetskog zadovoljstva.

Број коментара 1

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

петак, 25. април 2025.
16° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом