Opasna trgovina plaćenim lajkovima

Poznati, priznati i lajkovani – ko to ne želi? Na internetu se lako i jeftino mogu kupiti lajkovi za postove. To je, međutim, prevara koja krije mnoge opasnosti.

Nekoliko klikova za 80 evra i to je to. Tanja Kine je odmah na svojoj Fejsbuk stranici imala 500 dodatnih lajkova.

Direktorka dizajnerske agencije i predsednica FDP-a jednog okruga na severu Nemačke platila je prošle godine provajderu "Paidlikes". Plaćeni lajkovi da je promoviše na društvenim mrežama.

Za "Paidlikes" rade takozvani „klikvorkeri“ – po nalogu poručioca za novac marljivo lajkuju. Cilj Tanje Kine je bio da njen profil bude posećenije, a ona poznatija.

„Od tada mnogo razmišljam o tome zašto sam pokušala da povećam svoj domet i prepoznatljivost“, kaže Kine za Dojče vele.

„Ja sam lokalna političarka. Ali, na pokrajinskim izborima, nadmećem se sa profesionalnim političarima.“

A oni, nastavlja Tanja Kine, imaju saradnike koji se profesionalno brinu o društvenim medijima i svakodnevno izveštavaju o najnovijim aktivnostima i objavljuju slike.

„To je neka vrsta pritiska, koji prenosite na sebe jer i vi želite to da postignete“, kaže ona. 

SZ, WDR i NDR otkrili lažne lajkove

Istraživačka mreža u koju su uključeni novinari dnevnika Zidojče cajtung i TV kanala NDR i WDR objavila je da Tanja Kine, ali i hiljade drugih Nemaca, uključujući muzičare, fitnes trenere i trgovce automobilima – kupuju lajkove na internetu.

Naučnici sa Univerziteta "Rur Bohum" prethodno su učinili dostupnim podatke sa platforme "Paidlikes".

Prema navodima istraživačke mreže, na listi naručioca se mogu naći političari iz svih većih stranaka: po 17 iz CDU/CSU i FDP-a, 14 iz SPD-a, 11 iz AfD-a i po troje iz Zelenih i Levice.

Nije jasno da li su oni uvek davali naloge za plaćene lajkove. Tanja Kine je to uradila, ali na popisu se nalaze i imena onih koji negiraju da su za to plaćali.

Iza lajkova mogu stajati tajne pristalice ili konkurenti koji se nadaju da će diskreditirati protivnike lažnim lajkovima. Lajkovi mogu da budu samo varka kako se bi uočila stvarna manipulacija. Ali zašto bi par kupljenih lajkova lokalne političarke bili problem?

Zainteresovan je i NATO

Zato što iza toga stoji čitava industrija za manipulacije, kaže Šveđanin Sebastijan Bej. On je ekspert za digitalne manipulacije u „Strateškom komunikacijskom centru“ Stratkom u Rigi. Stratkom savetuje NATO, čak i ako nije deo zapovedne strukture vojne alijanse.

„Identifikovali smo kompanije širom sveta“, rekao je Bej, „od Evrope do Rusije, Filipina ili zapadne Afrike, koji zarađuju na manipulacijama u društvenim medijima“.

Bej i njegove kolege posebno su zabrinuti zbog toga što je manipulacija u društvenim medijima jednostavna, jeftina i svima dostupna. Istražujući ovo tržište oni su za 300 evra uspeli da kupe na hiljade komentara i pratilaca kao i desetine hiljada lajkova i pregleda.

„Na početku smo mislili da ćemo morati zaposliti hakere u darknetu i drugim najmračnijim mestima na internetu. Ali, te davaoce usluga je lako pronaći na Guglu ili Bingu, gde oni čak postavljaju reklame.“

Biznis sa ovakvim manipulacijama ima posledica. „Uzmite vlasnika restorana koji kupuje pozitivne kritike za sebe ili negativne kritike za svog konkurenta. To je onda prevara.“

Kako kaže Bej, tehnološki divovi poput Gugla i Fejsbuka ne rade dovoljno protiv takvih prevara. U eksperimentu istraživača, četiri od pet manipuliranih interakcija nisu izbrisane ni nakon četiri sedmice. „To nije uvek tehnički lako. Ali kompanije ne ulažu dovoljno da bi rešile taj problem.“

Lažni lajkovi ugrožavaju i demokratiju

Ali manipulacija društvenim medijima nije samo smetnja i opasnost za ekonomiju, kaže Bej. „Ako koristite lažne lajkove i manipulišete algoritam, onda takvi sadržaji postaju trend i preporučuju se mnogim ljudima.“

Vlade nekih zemalja to mogu iskoristiti kako bi manipulisale demokratske debate na mreži.

„Možete potkopati legitimne i pojačati nelegitimne glasove. Lažnim profilima možete probuditi pogrešan utisak i predstaviti se kao deo lokalne debate. Teško je otkriti šta je stvarno, a šta pogrešno“, kaže Bej, „i ko stvarno stoji iza toga.“

Ako se raspravama manipuliše na tako promišljen način, onda je to vrlo upitno, kaže lokalna političarka Tanja Kine. Ubuduće će se držati podalje od onih koji prodaju lajkove. „Neću to više raditi jer takođe mislim da to ništa ne donosi. „Ubuduće ću više ići na lične razgovore i susrete. Bilo bi dobro da svi razmislimo o tome, da se osvestimo i vratimo našim vrednostima“, zaključuje Tanja Kine.

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

петак, 19. април 2024.
5° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво