Švedska uvodi auto-puteve sa šinom za punjenje elektrovozila

Švedska ima plan da uvede puteve koji će da pune električna vozila dok se kreću. Taj projekat je realizovan u vidu eksperimentalnog puta "eRoad–Arlanda". Ako se ovaj put pokaže efikasnim, projekat će se proširiti na celu Švedsku. Ovaj put puni vozila u pokretu – električne automobile, kamione, autobuse. Put se nalazi u blizini Stokholma, tačnije povezuje aerodrom Arlanda sa logistikom u samom gradu i to u dužini od gotovo dva kilometra.

Računica švedskih inženjera je veoma jednostavna – kamioni skoro 80 odsto vožnje ostvare vozeći po auto-putevima i to obično u kolonama. Novim putevima sa šinama u srednjoj traci štedi se na energiji, nema zagađenja, a transport je do 10 puta jeftiniji.

Upotrebom pokretne „ruke“, koja se nalazi na dnu šasije, vozilo se povezuje sa šinom koja provodi struju, a koja je instalirana u kolovoz. Kada se vozila približe stazi, senzor iz automobila ili kamiona otkriva elektrificiranu šinu, pokretna ruka se spušta ispod vozila i pripaja na nju. 

Domet kamiona koji vozi robu kad se otkači sa šine, jeste 150 kilometra, što je dovoljno da se roba doveze do skladišta i da se ponovo vrati na auto-put.

„Do 2030. godine smanjićemo broj vozila na fosilna goriva za 70 odsto od trenutnog, a ovaj put je samo jedan od nekoliko projekata koje je započela uprava za saobraćaj s namerom da se razvijaju i testiraju tehnologije“, objasnio je Ibrahim Bajlajn, ministar za politiku energije.

Bezbednost na najvišem nivou 

Pruga je potpuno bezbedna za hodanje po njoj bosim nogama, dakle i za ljude i za životinje, jer struje na površini nema.

„Sve mora biti u skladu sa najvišim standardima bezbednosti i povezano sa autonomnom vožnjom. Brzina ovoga projekta zavisi od brzine kojom budemo mogli da obezebedimo sredstva za subvenciju onih koji žele da kupe ovakve kamione“, istakao je Bajlajn.

Južna Koreja i Kina takođe ulažu u razvoj solarnih, elektromagnetskih puteva na kojima se punjenje automobila i kamiona radi bežično, kako bi smanjile emisije štetnih gasova.

Međutim, ovaj švedski put je prvi takve vrste u svetu, a prednosti projekta su što bi, ukoliko se instalira u celoj zemlji, omogućavao da električni automobili imaju manje baterije, što bi bilo jeftinije za njihovu proizvodnju i rešilo mnoge ekološke probleme oko njihovog uništavanja posle upotrebe.

broj komentara 20 pošalji komentar
(nedelja, 22. dec 2019, 09:55) - anonymous [neregistrovani]

Tesla

Nešto slično je hteo i Nikola Tesla

(nedelja, 22. dec 2019, 09:05) - anonymous [neregistrovani]

@Sta vas briga, islamofobi!?

Kakve veze imaju islamofobi sa elektrikom?

(subota, 21. dec 2019, 17:57) - Ulmer [neregistrovani]

@Znamo mi šta je indukciono punjenje!

U tekstu se ne radi o indukciji a ti to spominjes,hoces reci kako u Nemackoj to sa indukcionim punjenem baterija vec dugo ima,nije bas dugo,od 2014-te.Odstupio si od teme,ako nisi shvatio shvati sada i ja sam u Nemackoj.Jos nesto italijani to vec imaju od 2012-te prvi autobusi saobracali su izmedju Torina i Djenove.

(subota, 21. dec 2019, 11:39) - Gastarbajtovanje [neregistrovani]

Znamo mi šta je indukciono punjenje!

Jedan takav autobus vozi i naš čovek iz "Pukovac kod Leskovac"!

(subota, 21. dec 2019, 10:18) - anonymous [neregistrovani]

Sta vas briga, islamofobi!?

Švedska će da izmisli i to, a vi se pušite!

(subota, 21. dec 2019, 08:00) - anonymous Lala [neregistrovani]

Samo me interesuje :

Oće brodovi, avioni, poljoprivredna mehanizacija isto tako da se prebaci na šinu sa strujom .

(subota, 21. dec 2019, 06:00) - anonymous [neregistrovani]

Neefikasno do bola

Suplja prica u eri Gretenizma.
Prenos jednosmjerne struje je neefikasan.
Bezicno punjenje jos neefikasnije.
A struju pravimo tako sto lozimo ugalj i u principu koristimo parnu masinu.
O baterijama da i ne govorimo.
Ali zato svaki dan u vijestima Amerika ima novi nosac aviona, Rusija ima novi nosac, Kina ima novi nosac... Ovi nosaci zagade koliko milioni automibila. Kad ce nosac na struju?

(subota, 21. dec 2019, 01:18) - anonymous [neregistrovani]

Gdje?

Gdje u Svedskoj???

(petak, 20. dec 2019, 19:37) - anonymous [neregistrovani]

hahaha

hahaha ocuvanje zivotne sredine,videcete tu ima da bude pljacke i pljacke,ne radi se to za dzaba ssmo radi profita,pa i pre 50 godina se vozilo s dizelom,fabrike puse dim se siri i nikad nije bilo zagadjeno,zagadjen vazduh je sto niko nece da prizna su ratovi na bliskom istoku gde ucestvuju evropa,amerika,rusija itd oni su zagadili zemlju naoruzanjem,evo ti jedan klasican primer velike kradje,struja se negde proizvodila s vetroparkovima,vodom itd sada uzimaju struju dzabe nikakvog ulaganja nema bog do svetlost,sunce oni uzimaju a naplacuju sad skuplje struju nego dok su je proizvodili mukom,izmislili stednu lampu,neka dajte vi meni obicne sijalice jeftine su mi bile a ne kao stedna lampa i zviznuli mu cenu 20 evra....

(petak, 20. dec 2019, 13:59) - Ulmer [neregistrovani]

@Nemacki el. autobusi

Ovo nema veze sa indukciom,prilikom indukcionog punjenja baterija vozilo mora da miruje,autobus stoji iznada indukcione ploce dok ima pauzu i dopunjava se,dok je ovaj prikazan nacin punjenja u pokretu.A da se bas preterano puno upotebljavaju autobusi na indukciono punjenje baterija u Nemackoj nije na mestu.Prvi ovakav autobus pusten je u saobracaj u Braunsvajgu trasa je duga 12km.ima jos kratkih trasa u Minhenu,Hamburgu...