Zabrana uvoza „polovnjaka“ – polovično rešenje

Poslednjih dana, ponovo se govori o zabrani uvoza automobila sa motorom evro-3, a možda i onih sa motorom evro-4. I pre tog zakona, koji odavno imaju sve zemlje u Evropi, a sada već i sve zemlje u regionu, Siniša Avramović, vlasnik auto-otpada na Zrenjaninskom putu, ne može da otkupi onoliko starih automobila koliko se nudi.

Sama zabrana uvoza neće dovesti do toga da stari automobili završe na otpadu, to nije ni cilj. Ali ako na tehničkom pregledu vozila, počne kontrola količine štetnih izduvnih gasova, pretpostavka je da bi u tom slučaju najmanje 800.000 vozila moglo da, u najboljem slučaju, ode na popravku.

Prema podacima sajta Polovni automobili saznajemo da u Srbiji ljudi najviše kupuju automobile koji koštaju od jedne do tri hiljada evra.

U zemlji gde je prema podacima Komiteta za bezbednost više od 90 odsto automobila na ulicama starije od deset godina, pažljivo se osluškuje svaka odluka nadležnih o nekoj zabrani uvoza ili o strožem tehničkom pregledu.

Ali posle zagađenja vazduha koje smo imali u Beogradu upalila se crvena lampica da nešto moramo da uradimo, kako ne bismo ponovo gledali vazduh.

Kako je došlo do zagađenja vazduha u Beogradu

Prema najnovjim istraživanjima, najveći zagađivač tada nije bio ugljen-monoksid nego azotni oksid koji se dobija direktnim sagorevanjem dizel-goriva bez katalizatora i DP filtera, što znači da su od 800.000 uvezenih vozila 70 odsto dizeli, a na preko 65 odsto dizelaša su skinuti ti DP filteri i katalizatori, saznao je Dragan Milutinović, novinar RTS-a.

DP filtere i katalizatore najčešće kod nas skidaju uvoznici, zatim ih dalje prodaju za 100 do 200 evra. To računaju kao dodatnu zaradu po automobilu. Njima nije bitno da li je motor evro-3 ili evro-4, da li ja automobil stariji ili možda nov. U slučaju uvoza novog automobila, filter i katalizator su noviji, samim tim i skuplji. To znači da nisu samo stari automobili problem za naše zdravlje, već velika većina automobila iz uvoza, a u poslednjih pet godina uvezeno je najmanje 850.000 vozila.

Ne treba zaboraviti ni vlasnike automobila koji su olako skidali katalizatore, jer im je majstor rekao kako će automobil trošiti manje goriva i da će ići brže, pa ko ne bi prihvatio takvu ponudu.

Evro-3 je dozvoljen jedino u Srbiji

Zabrana uvoza automobila sa motorom evro-3 je neophodna iz prostog razloga: od svih evropskih država uvoz tih automobila dozvoljen je još jedino u Srbiji. Već ih imamo previše, a može se desiti da svi automobili sa tim motorom završe kod nas.

Ali čini se da bi tehnički pregled na kojem bi se merila količina štetnih izduvnih gasova svim automobila i tipovima motora bila mnogo efikasnija od same zabrane uvoza. Tada bismo za godinu dana saznali koliko je automobila bez DP filtera i katalizatora, a procena je da će u tom slučaju milion automobila ostati neregistrovano.

Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja, svestan je koliki je to problem. Po njemu, moguća su tri scenarija ove priče.

Prvo rešenje je najefikasnije, ali ujedno može imati nekoliko posledica. Prvo, realno je očekivati ekonomski nemir u društvu, jer ugradnja DP filtera ili katalizatora košta od 500 do 800 evra, plus registracija. Malo ko će imati taj novac za automobil koji košta hiljadu do tri hiljade evra.

Oni koji ne budu imali taj novac, automobil će prodati nekom auto-otpadu, a onda nastaje drugi problem. U proseku automobil je težak oko jedne tone, a kao što se zna, procene su da oko milion automobila nema potrebne delove. Zato se postavlja pitanje - kuda sa tolikim otpadom?

Rešenje neće biti ni lako niti jeftino, ali izbora više nemamo, videli smo vazduh u Beogradu, a saznali smo i da 6.000 ljudi godišnje umre zbog lošeg kvaliteta vazduha.

Број коментара 24

Пошаљи коментар
Види још

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

недеља, 05. мај 2024.
24° C

Коментари

Re: Poreklo
Чије гене носе народи у региону
Imam novcic od 1 centa dole je vrednost ponudjena 6000 dinara
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
Imam mali novcic 1 cent
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
Косовски вез
Нематеријална културна баштина Србије – косовски вез
Prodajem
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара