Automobili veliki zagađivači, preduzimaju se mere za zaštitu životne sredine

Automobili i druga prevozna sredstva su jedan od glavnih zagađivača vazduha. Prema podacima Ujedinjenih nacija, automobili u zagađenju učestvuju i do 75 odsto. Kod nas su najveći problem vozila bez katalizatora. Potrebne su hitne mere kako bi se zagađenje smanjilo, kažu stručnjaci.

Automobili ispuštaju ugljenikove okside, azotne okside, sumpor-diokside i druge štetne materije poput čađi, pepela, teških metala.

Najveće zagađenje dolazi iz automobila kojima su skinuti sistemi za prečišćavanje izduvnih gasova. To su polovna vozila evro 3 i evro 4, čiji novi sistem za prečišćavanje košta više od samog vozila.

Na to se vlasnici automobila odlučuju da bi auto išao bolje i trošio manje. Kod nas majstori najčešće katalizatore skidaju i prodaju ih za 50 evra zbog platine ugrađene u njih.

Autombil potom kompjuterski reprogramiraju pa katalizator uopšte i ne postoji. Zagađenje je posle toga direktno. Stručnjaci kažu da preko 65 odsto, naročito dizel vozila, nema katalizator.

„I dalje se uvozi veliki broj automobila kojima je životni vek na kraju. Imate podatak da je samo u prvoj polovini ove godine uvezeno 50.000 vozila ušlo za prvih pet meseci, a negde preko 65.000 za prvu polovinu godine“, rekao je Miloš Petrović iz Udruženja uvoznika automobila i delova.

Kod nas trenutno ne postoji na tehničkim pregledima rigorozna kontrola izduvnih gasova. Sve je odloženo za 2021. godinu, kada će samo oni koji ispune te kriterijume biti tehnički ispravni.

„Treba izvršiti razvrstavanje u odnosu na emsiju izduvnih gasova, znači ne možete tretirati isto dizelaša starog 30 godina i benzinca od tri godine. Prosto treba da postoje pogodnosti za one koji manje zagađuju životnu sredinu, vazduh, kako u kretanju određenim zonama grada tako i u pogledu parkiranja, u pogledu registracije i ostalih dažbina", Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja.

U okruženju, na primer u BiH, borba protiv zagađenja je već počela. Automobili imaju nalepnice sa oznakama kojoj emisiji izduvnih gasova pripadaju. Pa tako, ako je zagađenost veća od dozvoljene, moraju da parkiraju svoja vozila izvan grada.

U svetu je slično. U Pariz se ne može sa evro 3 standardom, a u Nemačke gradove mogu samo evro 5 i evro 6 vozila. Ima i sistema gde se ulaz u grad naplaćuje kao u Milanu, a u Londonu svako dostavno vozilo, ako nije električno, plaća ulaz 100 funti.

broj komentara 18 pošalji komentar
(utorak, 29. okt 2019, 07:42) - Nesa [neregistrovani]

Auto mafija

Obmanjuj zbog slabe prodaje novih auta.kao sad auta truju bez katalizatora a dali ima dva posto auta bez katalizatora neverujem.

(ponedeljak, 28. okt 2019, 19:57) - Dusan [neregistrovani]

Zagadjivaci

Ako bi uveli parne i neparne dane to bi bilo nepravedno prema onima kojivoze savesno svoje automobile i imaju na vozilima propisane filtere i katalizatore..!!! Treba spreciti regostraciju vozila koja emituju enormno velike kolicine otrova... spreciti da se u dizele sipa loz ulje i nafta!!!! Ljudi kod nas nemaju kolektovnu svest vec gledaju samo apsolutno svoj interes ne kapirajuci da tako truju i sebe a i svoje najblize... ali nema kome to ovde da se objasn!!! Niko to ovde ne razume.

(ponedeljak, 28. okt 2019, 19:39) - anonymous [neregistrovani]

Предлог



Србија
Термо електране на угаљ
Термо електране на плин
Жељезаре
Камиони
Трактори
Аутомобили

Свет
Горе наведено плус
Паљење шума
Сточарство
Возови
Танкери
Авиони

Ово се може надотари на паљење стрњака, пре улаза у ЕУ законодавство мора да се исклади са њима.

Стари аутомобили и деда Јован у свом старом фолксвагену су најмањи загађивачи на планети, али њих се увек прво хвата.

Регулишите индустрију, повећајте производњу, повећајте извоз, па плате и онда нико неће бити сретнији од деда Јове кад купи нова кола.



(ponedeljak, 28. okt 2019, 19:15) - anonymous [neregistrovani]

Jeste

A tek ovi naši autobusi... Nećete da objavite?

(ponedeljak, 28. okt 2019, 19:13) - anonymous [neregistrovani]

Plin

Treba smanjiti registraciju za vozila koja koriste plin i drzava treba da plati odredjeni procenat za ugranju plina u vozilo.

(ponedeljak, 28. okt 2019, 19:10) - Relex [neregistrovani]

Katalizator

Nisu katalizatori problem nego nizak standard, fabrike nemaju adekvatne sisteme za preciscavanje vazduha kod nas, kroz grad dime autobusi...

(ponedeljak, 28. okt 2019, 18:07) - anonymous [neregistrovani]

Jeste

A tek ovi naši autobusi...

(ponedeljak, 28. okt 2019, 17:24) - Goran [neregistrovani]

E sad

Ostaje samo jos da vidimo kako ce naprednjaci da nam uzmu pare za nista kao i uvek do sada

(ponedeljak, 28. okt 2019, 17:02) - anonymous [neregistrovani]

Biciklo

Od aprila do oktobra na posao idem biciklom. Svakog dana predjem 30 kilometara puta 6 dana u nedelji. U Holandiji dotiraju takve gradjane sa nekih 6 centi po kilometru. Zašto i u Srbiji ne uvedu takav sistem nagradjivanja. Ili je država tu da samo otima novac od gradjana!?

(ponedeljak, 28. okt 2019, 16:52) - anonymous [neregistrovani]

Jeste

A tek ovi naši autobusi...