Deca, internet i ciljano reklamiranje – granica od 13 godina i pravila ponašanja

Nedavno je kompanija „Gugl“ kažnjena sa 170 miliona dolara, jer je njen portal za video snimke, „Jutjub“ prekršio Zakon o pravu na privatnost dece. „Jutjub“ je optužen da je sakupljao podatke o deci mlađoj od 13 godina, bez saglasnosti roditelja.

„Ovde su posmatrali, iz američke Komisije za trgovinu, decu uzrasta do 13 godina. Danas mi možemo da pratimo svakoga ko se nalazi na internetu bez ikakvih problema. Malo bolji programeri mogu da naprave programe za skupljanje raznih podataka, pa i podataka o ličnosti u onoj meri koliko ih korisnik postavlja“, rekao je, gostujući u Jutarnjem programu profesor Petar Kočović, IT stručnjak. 

Profesor objašnjava da davanje podataka kreće već od prijavljivanja na Jutjub, zatim kada se otvara sopstveni kanal, kada se ostavljaju informacije o godinama, polu, lokaciji i da onda kompanije, ne samo Jutjub, već i Fejsbuk, koriste te informacije u svrhu reklamiranja, kako bi se postavljali sadržaji za određenu populaciju.

„Postoji jedna grupa u Americi koja se zove 'Istina o oglašavanju'. Oni su primetili da deca, prvo su stavili granicu do 11 godina, pa su je podigli na 13, ne mogu da razlikuju, kako kažu – organski sadržaj, znači sadržaj koji se njima servira preko Jutjub kanala, i sadržaja koji se tiču oglašavanja. Za decu je to sve jedno isto, pa su postavili tu granicu od 13 godina kada mogu da razlikuju“, objašnjava profesor Kočović.

Prema njegovim rečima, postoje kanali gde se indirektno reklamira sadržaj kao što su šminka, kozmetika i igračke za decu, kada deca, na osnovu toga isključivo žele baš te proizvode. Daje primere o tome kako, uz pomoć roditelja, deca otvaraju kanale na Jutjubu, reklamiraju igračke, imaju na milione pratilaca i zarađuju velike sume novca.

Ipak, sistem i društvo su reagovali, problem je postao vidljiv, a na njegovom rešavanju je počelo da se radi.

„Prema mojim saznanjima, pošto je ovo je počelo 2018. u SAD, a 2019, bukvalno pre nekih 15 do 20 dana je presuda donesena, mislim da Jutjub ima pravo i na žalbu, znači, oni su prvi počeli da tretiraju taj problem i pretpostavljam da će i ostala zakonodavstva da krenu tim putem“, rekao je Kočović koji smatra, da će se „registrovani problem“ u Americi, tako tretirati i u ostalim delovima sveta.

„U toj, nekoj vrsti optužnice, pošto nije bilo suđenja, već, koliko sam upoznat neka vrsta moderacije, postavljeno je i pitanje o tome da li deca starosti do 13 godina smeju da budu uključena indirektno i direktno u oglašavanje i pod kojim uslovima, tako da će i to pitanje da se reši očigledno vrlo brzo“, smatra profesor Kočović.

broj komentara 0 pošalji komentar