Da li će sigurnosni pojas u automobilu zameniti sigurnosno ćebe

Stručnjaci za bezbednost švedskog proizvođača automobila „Volvo“ patentiraju izum za bezbedno spavanje za volanom.

Nije opšte poznata činjenica da je švedski proizvođač automobila „Volvo“ 1959. godine poklonio čovečanstvu najvažniji izum u svojoj istoriji - sigurnosni pojas.

Generalni direktor kompanije izgubio je bliskog rođaka u saobraćajnoj nesreći i odlučio je da angažuje Nilsa Bolina kao prvog glavnog inženjera za bezbednost u „Volvou“. Inače, Bolin je do tada radio na razvijanju sedišta za katapultiranje pilota u borbenim avionima, ali sada je dobio zadatak da izmisli sigurnosni pojas.

Pojasevi sa jednim remenom koji su se do tada ugrađivali u automobile pravili su više štete nego koristi. Uzrokovale su ozbiljne povrede, čak i sa fatalnim posledicama, dovodili do oštećenja unutrašnjih organa u slučaju sudara, a alternative, poput sigurnosnih pojaseva sa četiri tačke koje koriste piloti, bile su nepraktične za svakodnevnu upotrebu.

Bolinovo rešenje su bili pojasevi sa tri tačke oslonca u obliku slova V, koji je mogao da se klikne na mesto za nekoliko sekundi po ulasku u vozilo, pojasevi kakve do danas koristimo.

Bolinov patent, koji je prijavljen pre 60 godina, nudio je „efikasan i fiziološki povoljan" način zaštite vozača i putnika, i bio je tako značajna inovacija da je „Volvo“ odlučio da ovo rešenje bude besplatno za sve proizvođače vozila.

Možda ih je ova odluka koštala milione dolara potencijalnog prihoda, ali do trenutka Bolinove smrti 2002. godine, „Volvo“ je procenio da je njegov izum spasao više od milion života.

Sveprisutnost sigurnosnih pojaseva u tri tačke pomogla je „Volvu“ da postane sinonim za bezbednost, a sa pojavom automobila sa ugrađenim auto-pilotom, kompanija se ponovo upustila u misiju obezbeđivanja sigurnosti.

Odgovor na nove trendove

Napraviti algoritme koji će biti odgovorni za prevoz ljudi iz mesta A do mesta B jedan je od najvećih izazova novog autonomnog doba, posebno u slučaju automobila kojima potpuno nedostaju volan, papučica kočnice ili bilo koji drugi uređaj koji će čoveku omogućiti da preuzme kontrolu nad vozilom.

Šveđani za ovu vrstu budućnosti su predvideli model „volvo 360ce“, koji u potpunosti uklanja tradicionalne komande za upravljanje vozilom i zamišlja prostor u kojem putnici mogu da rade, odmaraju, pa, čak, i spavaju.

Veruju da će ovaj tip vozila jednoga dana zameniti avioprevoz na kraćim relacijama, a u svojim promotivnim materijalima naglašavaju kako možemo mirno da spavamo u ovom vozilu i stignemo na jutarnji sastanak odmorni i sveži.

Unutrašnjost modela „volvo 360ce“ podseća na kabinu poslovne klase u avionu i upotpunjena je sedištem koje može da se pretvori u ležaj. Međutim, problem je što klasnični sigurnosni pojasevi u tri tačke nisu praktični kada neko leži i spava.

Rešenje koje su pronašli u kompaniji „Volvo“ uopšte nije pojas, već pokrivač. Deluje kroz jedva primetan sistem traka utkanih u ćebe koje su „lagano pričvršćene“ na okolnu strukturu automobila, a kod putnika ne stvaraju osećaj sputanosti. Ukoliko dođe do naglog sudara, sigurnosni pokrivač zadržava osobu od nogu do gornjeg dela tela.

Za razvoj ovog „sigurnosnog ćebeta“ zadužen je Malin Ekolm, naslednik Nilsa Bolina na poziciji rukovodioca za bezbednost kompanije „Volvo“. Smatra da je sigurnosni pokrivač prvi korak. Možda nije konačan odgovor, ali je dobar početak.

Bilo bi bezbednije da automobili idu sami

Ekolm napominje da kada bi sva vozila na putu bila potpuno autonomna, onda bi sva bila savršeno usklađena jedna s drugima i ne bi bilo šansi za nesreću. Direktor kompanije „Tesla“ Ilon Mask, koji je pomogao pionirima u razvoju potpuno autonomnih sistema za vožnju, opisao je automobile sa samostalnom vožnjom kao „prirodni produžetak aktivne sigurnosti“ i tvrdi da će ova tehnologija uskoro biti implementirana kod svih glavnih proizvođača automobila.

Međutim, čak i ako automobili sa auto-pilotom jednog dana u potpunosti zamene ljude, ipak će postojati prelazni period kada će vozači roboti morati da dele puteve sa ljudskim kolegama. To znači da sigurnosni pojasevi nisu jedini problem u pogledu bezbednosti u saobraćaju.
Jedan od najvećih izazova u novoj eri će biti pronalaženje načina da autonomni automobili komuniciraju sa čovekom bez oslanjanja na kontakt očima, upotrebu ruku i drugih uobičajenih gestova. Najlogičnije rešenje tog problema su boja i zvuk.

Tirkizna je boja budućnosti

Prednji deo „volva 360ce“ koristi pulsirajuće svetlosne signale za komunikaciju sa drugim učesnicima u saobraćaju. Međutim, postoji samo nekoliko boja koje se jasno mogu razlikovati po jakoj sunčevoj svelosti.

Crvena već univerzalno znači usporavanje ili zaustavljanje, narandžasta i žuta prenose signale za oprez ili namere, a zelena je povezana sa sigurnošću. Vozila za hitne slučajeve imaju monopol na plavu boju, što znači da za automobile bez vožača ostaje samo ružičasta ili tirkiz.

U saradnji sa drugim proizvođačima automobila, „Volvo“ je odlučio da koristi tirkiznu kao boju koja će se koristiti za međusobnu komunikaciju autonomnih vozila.

„Zvukovi i boje koje koristimo dizajnirani su da budu intuitivni, mada će i dalje biti potreban period da pešaci nauče nove signale. Neophodno je da postoji jedinstveno rešenje, jedan signalni jezik koji će ljudi naučiti. Moramo početi da živimo sa robotima oko nas i moramo da naučimo kako da komuniciramo sa njima, inače će nastati velika zbrka“, naglašava direktor „Volvoa“ za autonomne strategije, Martin Kristenson.

broj komentara 0 pošalji komentar